Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

IKC Rincon: ‘de parel’ van Bonaire

In dit laatste artikel van een serie over IKC-pioniers in Caribisch Nederland nemen we een kijkje bij de ‘IKC-parel’ op Bonaire: IKC Rincon. Onderwijs en kinderopvang werken hier naadloos samen. Onderwijsdirecteur Tica Koeks: ‘We kenden elkaar al goed. Intensief samenwerken was een logische volgende stap.’

Hoewel het vormen van Integrale Kindcentra nog deels in de kinderschoenen staat in Caribisch Nederland, ontbreekt het bij geen enkele school of kinderopvang aan enthousiasme om samen te werken met elkaar binnen één kindcentrum. In de zomer van 2018 ging IKC Rincon van start: basisonderwijs, voorschoolse opvang én naschoolse opvang (nso) werken sindsdien nauw samen.

Samenwerking

Een hele grote stap was dat niet voor Tica Koeks (directeur onderwijs), Anita Pietersz (coördinator kinderopvang) en Sonaida Janga (coördinator naschoolse opvang). Er was al een goede samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs. Veel kinderen van de kinderopvang gingen vanaf hun 4e jaar door naar de basisschool (onderdeel van R.K. Schoolbestuur), die in de buurt lag. Tica: ‘We hadden als school al intensief contact met de kinderopvang. Zo werkten twee bestuursleden van de kinderopvang als leerkracht bij ons. Dit maakte uiteindelijk het omvormen tot IKC een stuk makkelijker.’

Twee besturen

Met de vorming van het IKC kwam de kinderopvang in hetzelfde gebouw, op de plek waar voorheen de kleuters zaten. Tica: ‘Het aantal leerlingen op onze school nam wat af, waardoor er ruimte kwam om de kinderopvang onder te brengen in hetzelfde gebouw. De hoofdleidster van de crèche werkte al veel samen met onze groep 1 leerkracht. Met de vorming van het IKC zijn we ook intensief gaan samenwerken met de naschoolse opvang van Stichting Sosial Edukativo. Voor het vormen van IKC Rincon hebben we een samenwerkingsovereenkomst getekend tussen de twee besturen; R.K. Schoolbestuur en Stichting Sosial Edukativo.’

Rijk aanbod

Het samenwerken binnen een IKC brengt sindsdien veel goeds voor alle partijen. Nu ze samen één team vormen, kunnen ze de kinderen een rijk aanbod bieden. Zo gebruikt de nso na schooltijd het gebouw en het terrein van het IKC voor allerlei activiteiten. Niet alleen krijgen kinderen een ruim aanbod van muzieklessen, natuureducatie en creatieve educatie, ook krijgen ze een warme maaltijd en hulp bij het maken van huiswerk. Partijen van buitenaf bieden ook naschoolse activiteiten aan, zoals sport- en snorkellessen, dans en drama, muziek en activiteiten in de natuur.

De tekst gaat verder onder de foto’s.

Thema’s

Er wordt binnen het IKC gewerkt met een themakalender en de voorschoolse opvang en basisschool besteden veel tijd en aandacht aan een doorlopende ontwikkelingslijn. Anita: ‘Met het onderwijs overleg ik wat we op de kinderopvang aan voorschoolse educatie kunnen bieden, zodat er geen overlap is met wat kinderen leren in groep 1. Nu zijn we bijvoorbeeld in gesprek met een taalcoördinator, omdat we extra aandacht willen geven aan het Nederlands én het Papiaments. Wij leren de kinderen rijmpjes en vertellen verhalen waarover we doorpraten. We oefenen dierennamen aan de hand van plaatjes, in het Nederlands en het Papiaments. Spelenderwijs laten we de kinderen al kennis maken met taal op de voorschoolse kinderopvang.’

Warm eten

Dat de kinderen nu ook ná schooltijd op school blijven, in de nso, is ook voor de ouders een prettig idee. Sonaida: ‘Ouders werken hier veelal fulltime, ook moeders. Ze kunnen hun kinderen nu ’s ochtends naar het IKC brengen en aan het eind van de middag weer ophalen. De kinderen hebben dan warm gegeten en de oudere kinderen hebben hun huiswerk gemaakt. Dat ontzorgt ouders enorm.’

De ‘big five’ van het IKC

Nilva Wout is bestuurder van Stichting R.K. Schoolbestuur Bonaire met vier locatiesop Bonaire, waarvan drie scholen inmiddels onderdeel zijn van een IKC, waaronder IKC Rincon. ‘In 2016 begonnen wij met de oriëntatiefase om scholen om te vormen tot IKC’s. Toen er daarvoor draagvlak was bij de scholen, begonnen we met de voorbereidingen. Er was veel enthousiasme bij de leerkrachten en kinderopvangmedewerkers. We hebben een studiereis naar Nederland gemaakt, om te kijken hoe IKC’s daar functioneren. Na het ondertekenen van de intentieverklaringen, samen met de kinderopvang, hebben we gewerkt aan een gezamenlijke visie met daarin de ‘big five’ (vijf belangrijke doelen die het IKC wil bereiken) en een plan van aanpak. We lopen er nog wel tegenaan dat kinderopvang en onderwijs onder verschillende ministeries vallen. Ook wordt een onderwijsassistent bijvoorbeeld beter betaald dan een pedagogisch medewerker. Terwijl beiden een mbo-opleiding niveau 4 hebben. Deze ongelijkheid zorgt soms voor wat verdeling in teams. We hopen dat deze ongelijkheid in de toekomst afneemt.’

Nilva Wout

‘Band met team versterken’

Eén keer per maand hebben Tica, Anita en Sonaida overleg over de gang van zaken op het IKC, om te kijken of ze alle drie nog op één lijn zitten en om nieuwe activiteiten voor te bereiden. Activiteiten voor zowel de kinderen als voor het team. Tica: ‘Maar we spreken elkaar veel vaker dan dat, zeker nu we in één gebouw zitten en je zo even bij elkaar naar binnen loopt. We willen de band met elkaar en met het team blijven versterken. We hebben jarenlang apart gewerkt, maar werken pas sinds drie jaar samen in een IKC.’

Veilige plek bieden

Tica: ‘Zeker hier op Bonaire is het belangrijk dat er IKC’s zijn, om kinderen een veilige plek te bieden waar ze ook kunnen zijn ná schooltijd, als de ouders nog aan het werk zijn. Een plek waar ouders weten dat hun kinderen veilig zijn. Waar iemand de kinderen motiveert en begeleidt bij het maken van huiswerk. Kinderen kunnen meedoen aan activiteiten waar ze thuis misschien nooit de kans voor hadden gekregen. Een obstakel is nog wel dat niet alle kinderen naschoolse opvang kunnen krijgen, omdat er een tekort is aan nso-medewerkers. Er is meer vraag dan dat er medewerkers zijn. Niet alle ouders zijn daarnaast overtuigd van het belang van een IKC. Zij kiezen bijvoorbeeld liever voor een particuliere nso. Het is aan ons om het vertrouwen van álle ouders te winnen.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.