Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

IKC De Nieuwe Draai: starten vanaf nul

Vanaf nul starten met een nieuw IKC in een nieuwbouwwijk: dat was de uitdaging waar Blosse, een organisatie voor opvang en onderwijs in Heerhugowaard, voor stond. Een team van enthousiastelingen binnen de organisatie zag dat wel zitten en ging aan de slag. Inmiddels telt het IKC 70 schoolkinderen , 20 kinderen op de opvang en 14 teamleden en is groeiende. Een verhaal van pionieren in de modder.

Tijdens de themadag van de Vereniging Netwerk Kindcentra in april vertelden Maruska Kuin en Marianne Betjes over hun nieuwe IKC, de aanloop en de opzet van het werken in deze integrale organisatie. De omgeving is erg nat en modderig en het IKC is nog gehuisvest in noodlokalen, maar dat doet niets af aan de enthousiaste verhalen over dit nieuwe kindcentrum. (‘Als je eenmaal binnen bent, gaat er een wereld voor je open.’) Maruska Kuin vertelt over de ontstaansgeschiedenis: ‘Blosse is een integrale organisatie voor opvang en onderwijs. Aan de achterkant zijn de geldstromen gescheiden maar aan de voorkant zie je bij de locaties één organisatie met één team. De gemeente Heerhugowaard plande een tweede school in de nieuwbouwwijk De Draai vanwege de verwachte bevolkingsaanwas. Wij werkten al binnen Blosse en toen er werd gevraagd wie er belangstelling had om een nieuwe locatie op te zetten, hebben we ons gemeld.’ 

Noodlokaal

Het nieuwe team is gestart vanuit de visie en de vraag: wat heeft het kind van de toekomst nodig? Er zijn acht uitgangspunten geformuleerd (zie afbeelding onderaan dit artikel). Toen er een visie en een team stonden, is de locatie De Nieuwe Draai in augustus 2020 van start gegaan in een noodlokaal met 5 teamleden en 17 kinderen. Inmiddels is het kindcentrum uitgegroeid naar 14 teamleden en 70 kinderen. De prognose van de gemeente is dat het IKC gaat groeien naar 400 kinderen. ‘In augustus 2023 gaan we naar het nieuwe gebouw dat daar op ingericht is,’ vertelt Marianne Betjes. 

Persoonlijk Kindontwikkelplan

Het IKC biedt geen ouderwets schoolse aanpak. Op de site van De Nieuwe Draai is te lezen: ‘We kennen de kinderen en hun familie heel goed. Elk kind heeft een persoonlijk ontwikkelplan en wordt begeleid door zijn mentor. (…) Er is veel aandacht voor brede ontwikkeling. Zo werken kinderen aan doelen op het gebied van kunst, sport, muziek en persoonsvorming.’ Marianne Betjes vertelt dat zij zelf niet spreken over onderwijs of opvang, maar over het ontwikkelaanbod van 0 -12 jaar. ‘We werken allemaal met hetzelfde thema en schotten worden weggehaald. Binnen het IKC werken we met domeinen van 0-3, 3-6, 6-9 en 9-12 jaar. Samen met de ouders bepalen we wanneer een kind toe is aan een volgend domein. We kijken wat het beste past bij de ontwikkeling. Als een vierjarige zich beter voelt bij de peuters, kan die daar nog blijven. Met de bkr en groepsgrootte kunnen we dat goed oplossen. Kinderen lopen bij ons ook geen achterstand op maar volgen een andere route.’  

Heb je je al ingeschreven voor de gratis nieuwsbrief van Zosja? Zosja is het online platform dat je helpt om toe te werken naar een IKC of het klaar te maken voor de toekomst. Zosja levert nieuws, duiding, achtergronden, tools en inspiratie over de wereld van IKC’s. Voor een gratis abonnement, klik hier.

Op De Nieuwe Draai werken kinderen vanuit hun eigen leer- en ontwikkelingslijnen. Voor ieder kind komt er een kindontwikkelplan op maat; per vakgebied wordt aangegeven hoe het kind de doelstelling gaat halen, met verschillen in leertijd, leermiddelen en leertempo. Er is geen klassikaal aanbod voor het ‘gemiddelde kind’ en er zijn geen speciale ‘hulpgroepjes’. In het kindontwikkelplan is ook vastgelegd hoe de doelen worden gemeten. Dit gebeurt op maat door het afnemen van toetsen en observaties, maar ook door gesprekken te voeren met het kind en de ouders. Het kindontwikkelplan wordt vertaald naar een week- en dagplanning. Ieder kind weet dan precies weet waar hij of zij iedere dag aan gaat werken om de leerdoelen te halen.

Stamgroepen

De kinderen uit het domein 0-3 zijn verdeeld in twee stamgroepen met elk hun eigen ruimtes en voldoen hiermee aan de eisen uit de Wet kinderopvang rondom groepsgrootte en bkr. In het domein 3-6 jaar zijn ook de kinderen in stamgroepen verdeeld waarbij de peuters bij elkaar zitten en samen de dag starten. De kinderen uit een domein zijn verdeeld in stamgroepen van maximaal 18 kinderen. De stamgroep is de basisgroep van kinderen met dezelfde mentor. Dagelijks openen kinderen om 9:00 uur  de dag in hun stamgroep maar ze zijn daar ook om dingen samen te vieren, te reflecteren, te lunchen en de actualiteit op te zoeken. De jongste kinderen (0-3) blijven in hun eigen stamgroepruimte, maar de oudere kinderen gebruiken ook andere ruimtes en doen mee aan activiteiten op basis van hun ontwikkeling en interesse. Soms sluiten ze daar bij ook aan bij activiteiten van een andere stamgroep of domein, bijvoorbeeld in rustige vakantieperiodes of wanneer een kind aan het wennen is in een volgend domein. 

Gezamenlijke ruimtes 

Op De Nieuwe Draai zijn er enkele gezamenlijke ruimten zoals het restaurant, het creatief atelier en de sport- en spelzaal. Daarnaast heeft elk domein zijn eigen domeinruimte die bestaat uit een huiskamer en een aantal instructieruimtes. Aangrenzend aan elk domein bevindt zich een buiten-leerplein. 

Teamleden

Op de Nieuwe Draai werken ze niet met opvang- en onderwijstijd, vertelt Maruska Kuin. ‘Alle medewerkers worden op bepaalde uren ingeroosterd en het loopt door elkaar heen. Dat betekent dat een ‘leerkracht’ dus ook op de bso kan staan of in de voorschoolse opvang. Alle leerkrachten staan  ingeschreven in het personenregister Kinderopvang en kunnen daarom meedraaien in de opvang.’ Door de verschillende geldstromen zijn er nog wel twee cao’s en werkgeversconstructies. ‘De verschillen in cao’s en vakantiedagen zijn er, maar je kunt aan opvangmedewerkers ook uitleggen dat de leerkrachten in een gemiddelde week veel meer uren draaien dan hun dienstverband en dat dit wordt gecompenseerd in de vakantieweken.’ In de praktijk zijn er geen problemen met de verschillende financieringsstromen. ‘We werken met één team en zorgen dat het onderaan de streep klopt.’ 

Sollicitatiegesprekken

Marianne vertelt dat het zeker hier belangrijk is dat er mensen komen werken die goed bij het team passen. ‘Daarom deden we de sollicitatiegesprekken in het begin met zijn allen. Maar naarmate het team groter wordt, is dat natuurlijk wel lastiger. Als we toch twijfelen na een gesprek, laten we iemand een ochtend meedraaien. Dan heb je al een beter beeld.’

Pakketten

Ouders kunnen verschillende pakketten afnemen. De kinderen van wie de ouders alleen het ‘onderwijspakket’ afnemen zijn tussen 8.30 en 14 uur op school. Kinderen met een uitgebreider pakket (met kinderopvang/bso) kunnen op flexibele tijden ’s morgens instromen en ’s middags uitstromen. Deze tijden worden samen met de ouders jaarlijks vastgesteld en kunnen worden aangepast als het minimaal 1 maand van tevoren wordt doorgegeven. Ook bijzonder is dat de drie weken schoolvakantie die niet door het Rijk zijn vastgelegd, ook flexibel kunnen worden ingezet door ouders. 

Meer weten: De Nieuwe Draai

Themadag VNK
De Vereniging Netwerk Kindcentra hield begin april een Themadag ‘Naar inclusievere kindcentra’ in het AFAS-theater. Vanuit verschillende kindcentra en organisaties waren er presentaties en lezingen. Meer informatie over deze dag vind je op https://netwerkkindcentra.nl/themadag/  

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.