Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Ik wil hem niet belemmeren in zijn seksuele ontwikkeling’

Op de peutergroep van pm'er Kimberley speelt een jongen van 3,5 met zijn geslachtsorgaan, tijdens het eten. 'Ik wil hem niet belemmeren in zijn seksuele ontwikkeling door het meteen te verbieden, maar hij moet ook leren dat dit niet overal kan.' Wat kan zij het beste doen?
Foto ter illustratie. Beeld: Adobestock

Vraag pm’er Kimberley

‘Op onze peutergroep zit een jongen van 3,5 jaar oud. Een speels en vrolijk kind, dat zich erg op zijn gemak voelt bij ons. Alleen: tijdens het eten zit hij vaak met zijn geslachtsorgaan te spelen. Ik vind dat niet zo erg, maar ik weet alleen niet zo goed hoe ik er mee om moet gaan. Ik wil hem niet belemmeren in zijn seksuele ontwikkeling door het meteen te verbieden, maar ik vind dat ik hem ook normen en waarden aan moet leren. Ik wil hem meegeven dat het gedrag op zich helemaal oké is, maar hij moet ook leren dat het niet overal kan. Dus, zomaar toestaan vind ik niet kunnen, maar verbieden eigenlijk ook niet. Wat kan ik het beste doen?’

Antwoord pedagoog Annemiek Waage

‘Ik ben blij met jouw vraag. We bespreken de seksuele ontwikkeling van jonge kinderen te weinig op een open manier, zoals jij nu doet. In jouw voorbeeld is de eerste vraag die je je moet stellen: is het gedrag wat het kind laat zien leeftijdsadequaat? Het antwoord is ja, op deze leeftijd openlijk aan het geslachtsorgaan zitten is passend bij de leeftijd. Niet dat ieder kind het doet, maar het past wel.’

‘Er zijn plaatsen waar het niet gewenst is en plaatsen waar het wel kan’

‘Dat wil echter niet zeggen dat je niet óók normen en waarden moet aanleren. Daarmee belemmer je echt nog niet meteen de seksuele ontwikkeling. Het hangt er alleen vanaf hoe je dat doet. Als dit jongentje tijdens het eten in zijn neus zou peuteren, dan zou je er gewoon iets van zeggen, denk ik. Je zegt dan niet dat neuspeuteren nooit mag, maar wel dat het op sommige plaatsen niet gewenst is. En dat is met seksueel gedrag net zo: er zijn plaatsen waar het niet gewenst is en plaatsen waar het wel kan. Dus, niet verbieden, maar uitleggen dat het tijdens het eten niet gewenst is en hem vertellen waar het wel mag. Zo bescherm je elkaar en het kind.

Annemiek Waage, www.professioneelopvoeden.nl

Seksuele ontwikkeling van jonge kinderen. Ligt daar een taboe op? Hoe ga je daar als pedagogisch medewerker mee om? Pedagoog Annemiek Waage sprak tijdens het congres Topsprekers in de Kinderopvang 2019 over dit onderwerp. ‘Met kennis is het makkelijker om van een taboe een gespreksonderwerp te maken.’ Lees meer

Eerdere pedagogische vragen

  • ‘Peuters trekken het VVE-aanbod van 960 uur niet’ Lees meer
  • ‘Opruimen na elke activiteit, is dat wel nodig?’ Lees meer
  • ‘Moet ik een kind dwingen fruit te eten?’ Lees meer
  • ‘Rik vindt weinig aansluiting in de bso-groep. Hoe helpen wij?’ Lees meer
  • ‘Hoe houd ik de aandacht vast bij het voorlezen?’ Lees meer
  • ‘Hoe leer ik iets af?’ Lees meer
  • ‘Kinderen praten elkaar na in een kringgesprek’ Lees meer
  • ‘Als ik huil, krijg ik van mama een lolly’ Lees meer
  • ‘5 dagen naar de opvang, dat is toch zielig?’ Lees meer
  • ‘Hoe help ik een dreumes zelfstandig eten? Lees meer
  • ‘Dreumes trekt steeds aan haren. Wat nu?’ Lees meer
  • Zelfstandigheid: ‘Wel of niet meer helpen?’ Lees meer
  • ‘Een driftig kind: apart zetten?’ Lees meer
  • ‘Waarom zwijgt kleuter Joris op de bso?’ Lees meer
  • ‘Daagt dreumes Kevin ons uit?’ Lees meer
  • ‘Arief spreekt geen Nederlands, hoe kan ik hem helpen?’ Lees meer
  • ‘Waarom wil Kees geen feestmuts op?’ Lees meer
  • ‘Meisje wil niet verschoond worden’ Lees meer
  • ‘Kinderen moeten van ouders een kusje geven’ Lees meer
  • ‘Een dreumes op mijn groep bijt andere kinderen steeds’ Lees meer >>
  • ‘Drie jongetjes verpesten de sfeer in de groep’ Lees meer >>
  • ‘Een meisje wil steeds hetzelfde op brood’ Lees meer >>
  • ‘Meehelpen? Daar betaalt mama toch voor?’ Lees meer >>
  • ‘Moeder neemt geen afscheid. Wat nu?’ Lees meer >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.