Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

‘Hoe reageer ik op kinderen die schelden met ”homo”?’

Wanneer iemand iets niet kan of durft, wordt hij of zij door oudere kinderen in de buitenschoolse opvang waar Katja werkt uitgescholden voor 'homo'. Katja weet niet hoe ze hierop moet reageren en vraagt pedagoog Marieke Grijpink om raad.
Foto: AdobeStock

Vraag van pm’er Katja

‘De oudste bso-kinderen gebruiken vaak het woord “homo”, bijvoorbeeld wanneer iemand iets niet kan of durft. Ik vind dat eigenlijk niet prettig. Hoe kan ik hier nu het beste op reageren?’

Antwoord Marieke Grijpink

‘Je geeft aan dat je het gebruik van de term “homo” niet als prettig ervaart in deze context. Helemaal mee eens, alhoewel ik het graag scherper wil formuleren. Ik vind het zelfs onacceptabel. Waarom? Omdat het woord “homo” gerelateerd wordt aan iets niet kunnen of durven. Het heeft een negatieve associatie.

Het gaat mij om twee zaken. Allereerst is iets niet kunnen of durven helemaal niet negatief. Dus het is belangrijk dit aan de kinderen mee te geven: de ene kan dit, de ander kan dat. Of, iets niet durven pleit voor jezelf, je bent eerlijk, kent je grenzen en durft dit juist aan te geven. Dat is de boodschap.

Binnen een positief opvoedklimaat horen dit soort opmerkingen niet

Het lijkt daarnaast dat het woord homo als scheldwoord/typering wordt gebruikt. Dat is niet wenselijk, zeker niet in een fase waarin de seksuele ontwikkeling uitkristalliseert. Daar horen zaken als het ontdekken van de seksuele voorkeur bij. In gesprek gaan met de kinderen is de manier om hiermee om te gaan. En niet alleen bij de oudere kinderen. Binnen een positief opvoedklimaat horen dit soort opmerkingen namelijk niet.

Je kunt eens kijken of je kunt aanhaken bij het project “Vreedzame school”, waarbij kinderen, ouders, leerkrachten en pedagogisch medewerkers samen werken aan een positieve omgang met elkaar.’

Eerdere pedagogische vragen

  • ‘Moet Daan (3) eten wat de pot schaft?’ Lees meer
  • ‘Hoe helpen we eenkennige baby wennen?’ Lees meer
  • ‘Als ik huil, krijg ik van mama een lolly’ Lees meer
  • ‘5 dagen naar de opvang, dat is toch zielig?’ Lees meer
  • ‘Hoe help ik een dreumes zelfstandig eten? Lees meer
  • ‘Dreumes trekt steeds aan haren. Wat nu?’ Lees meer
  • Zelfstandigheid: ‘Wel of niet meer helpen?’ Lees meer
  • ‘Een driftig kind: apart zetten?’ Lees meer
  • ‘Waarom zwijgt kleuter Joris op de bso?’ Lees meer
  • ‘Daagt dreumes Kevin ons uit?’ Lees meer
  • ‘Arief spreekt geen Nederlands, hoe kan ik hem helpen?’ Lees meer
  • ‘Waarom wil Kees geen feestmuts op?’ Lees meer
  • ‘Meisje wil niet verschoond worden’ Lees meer
  • ‘Kinderen moeten van ouders een kusje geven’ Lees meer
  • ‘Een dreumes op mijn groep bijt andere kinderen steeds’ Lees meer >>
  • ‘Drie jongetjes verpesten de sfeer in de groep’ Lees meer >>
  • ‘Een meisje wil steeds hetzelfde op brood’ Lees meer >>
  • ‘Meehelpen? Daar betaalt mama toch voor?’ Lees meer >>
  • ‘Moeder neemt geen afscheid. Wat nu?’ Lees meer >>

Heb je ook een pedagogische vraag voor Annemiek en/of Marieke? Mail je vraag naar kinderopvang@bsl.nl onder vermelding van ‘Pedagogische vraag’. Dan lees je het antwoord binnenkort terug op Kinderopvangtotaal.nl.

1 REACTIE

  1. Hoe reageer ik als er gescholden wordt ?
    Is niet ook de vraag :
    Hoe voelt het als ik veroordeeld of uitgescholden wordt ? OF
    Wanneer wordt schelden ingezet ? OF
    Laten we vragen stellen over het verschijnsel schelden.
    Daar gaat het om WAAR gaat het om…..
    Misschien wel..speelt..onmacht ..OF…ontmoet onmacht ..macht..?

    Gaat het echt over de grootste sterkte slimste ?
    Dan moet je samen met je team eens gaan zitten en denken..en ervaringen uitwisselen over je handelingsverlegenheid of..
    Je onbewust gelukte handelen in een dergelijke grensoverschrijdende situatie…?
    Hoe werken…Goed en kwaad….?
    Punt 4 van Riksen Walraven. En 3 en 2 en Veiligheid zijn onze grondrichting.

    Ken je klassiekers in haar kern. En westerse creatief. Ik zou zeggen…doe je probleem in je team aankaarten daar moet het ook helder veilig en leerzaam en eties zijn immers.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.