Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Hoe leer ik iets af?’

Peuter Jaimy houdt ervan om omhoog te klimmen over de glijplank van de glijbaan. Pm'er Els probeert hem dat af te leren, maar zonder succes. Ze vraagt pedagoog Marieke Grijpink om raad.
Pixabay

Vraag van pm’er Els

‘Jaimy van anderhalf klimt steeds omhoog over de glijplank van ons glijbaantje op de groep. Wij proberen hem dat af te leren, maar telkens als we even niet kijken is hij alweer via de verkeerde kant omhoog geklommen. Hij kijkt ons dan triomfantelijk aan. Wat kunnen we nog meer doen?’

Antwoord Marieke Grijpink

‘Behalve door jouw vraag word ik ook getriggerd door jouw zin: “Hij kijkt ons triomfantelijk aan.” Wat knap dat hij zo goed zijn zo gewilde actie, omhoogklimmen via de glijplank, kan timen. Zijn drijfveer is blijkbaar zo groot dat hij jullie in de gaten houdt en, als het moment daar is, hij hup, alweer bovenop de glijbaan zit. De glijbaan daagt hem kennelijk uit er iets heel anders mee te doen dan waarvoor hij bedoeld is. Wat maakt dat jullie hem dit willen afleren? Omdat het nu eenmaal zo hoort? Omdat jullie het gevaarlijk vinden? Is het eigenlijk wel gevaarlijker dan via het trapje omhoog? Zit hij andere kinderen in de weg? Waar zit jullie angst, ben je bang dat hij het later ook blijft doen? Het geeft hem mogelijk steeds weer uitdaging, een kick. Op motorisch gebied. Of het voorziet in zijn behoefte aan aandacht: telkens wanneer hij boven is krijgt hij die vast ook.

Negatieve aandacht is ook aandacht.

Kinderen zijn van nature creatief en heel leergierig. Spelmaterialen waar ze veel kanten mee op kunnen voldoen hierbij aan hun behoeftes. De glijbaan daagt Jaimy op een andere manier uit dan jullie verwachten. Maar… hij leert er veel van. Misschien komt hij soms een andere dreumes tegen, wat te doen? Even wachten? Terug kruipen? Wat een denkprocessen komen hierbij om de hoek kijken! Kortom, behalve dat Jaimy de glijbaan vanaf een andere kant benadert, kun jij dit gedrag dus ook van een andere kant bekijken!’

Eerdere pedagogische vragen

  • ‘Kinderen praten elkaar na in een kringgesprek’ Lees meer
  • ‘Als ik huil, krijg ik van mama een lolly’ Lees meer
  • ‘5 dagen naar de opvang, dat is toch zielig?’ Lees meer
  • ‘Hoe help ik een dreumes zelfstandig eten? Lees meer
  • ‘Dreumes trekt steeds aan haren. Wat nu?’ Lees meer
  • Zelfstandigheid: ‘Wel of niet meer helpen?’ Lees meer
  • ‘Een driftig kind: apart zetten?’ Lees meer
  • ‘Waarom zwijgt kleuter Joris op de bso?’ Lees meer
  • ‘Daagt dreumes Kevin ons uit?’ Lees meer
  • ‘Arief spreekt geen Nederlands, hoe kan ik hem helpen?’ Lees meer
  • ‘Waarom wil Kees geen feestmuts op?’ Lees meer
  • ‘Meisje wil niet verschoond worden’ Lees meer
  • ‘Kinderen moeten van ouders een kusje geven’ Lees meer
  • ‘Een dreumes op mijn groep bijt andere kinderen steeds’ Lees meer >>
  • ‘Drie jongetjes verpesten de sfeer in de groep’ Lees meer >>
  • ‘Een meisje wil steeds hetzelfde op brood’ Lees meer >>
  • ‘Meehelpen? Daar betaalt mama toch voor?’ Lees meer >>
  • ‘Moeder neemt geen afscheid. Wat nu?’ Lees meer >>

Heb je ook een pedagogische vraag voor Annemiek en/of Marieke? Mail je vraag naar kinderopvang@bsl.nl onder vermelding van ‘Pedagogische vraag’. Dan lees je het antwoord binnenkort terug op Kinderopvangtotaal.nl.

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.