De vragenlijst is een initiatief van Kindcentra 2020, de organisatie die onlangs met succes een plan voor meer Integrale Kindcentra deelde met de Tweede Kamer. De kinderopvangbranche n het onderwijs zijn druk bezig om IKC’s te organiseren. Maar wat vinden ouders eigenlijk van een intensieve samenwerking tussen opvang en onderwijs onder één pedagogische visie?
Respectvolle omgang
Ouders werd gevraagd om binnen vaststaande thema’s een top 3 samen te stellen van onderwerpen die zij binnen een IKC belangrijk vinden. Ouders waren het meest eensgezind over de sfeer binnen het IKC. Dat stond bij 80 procent van hen in de top 3. Met “sfeer” wordt bedoeld dat kinderen en volwassenen op een rustige en respectvolle manier met elkaar omgaan.
Integrale Kindcentra staan in de belangstelling van de branche en van politici. De laatstgenoemde groep reageerde enthousiast op het concrete voorstel van de Regiegroep Kindcentra 2020 om een Wet Primaire Kindontwikkeling te introduceren. Lees meer >>
Één team
Ouders vinden het ook belangrijk dat een IKC andere talenten van kinderen aanspreekt, zoals sportiviteit, creativiteit en de cognitieve ontwikkeling. Een IKC moet meer zijn dan opvangen en leren. Ouders vinden het ook redelijk belangrijk (69 procent) dat er sprake is van één organisatie ondanks de verschillende spelers: school, opvang, peuterspeelzaalwerk ernzovoort. De medewerkers moeten zich presenteren als één team waar ouders altijd terecht kunnen voor vragen.
Vertrouwenspersoon
Thema’s waar ouders minder waarde aan hechten binnen een IKC is dat er naar ze geluisterd wordt en dat ze betrokken worden bij besluitvorming. Ook minder belangrijk is dat de medewerkers de kinderen al van jongs af aan of “door en door kennen”. Nog geen derde van de ouders (30 procent) vindt een vast vertrouwenspersoon voor hun kind belangrijk.
Vragenlijst schooldirecteuren
Het Landelijk Steunpunt Brede Scholen deelde ook uitkomsten van een vragenlijst over IKC’s, maar dan ingevuld door (brede) schooldirecteuren. Aan deze vragenlijst namen 353 directeuren deel. Zij blijken in een derde van de gevallen te streven naar een Integraal Kindcentrum. Momenteel bestaat de helft van de Brede Scholen nog uit een klassiek model ofwel een netwerk in de buurt.
Onlangs stopte het Landelijk Steunpunt Brede Scholen ermee. De subsidie is op. Projectmanager Job van Velsen blikt terug. >>