Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Gezocht: T-vormige professionals

De pedagogisch medewerker van de toekomst is niet alleen dol op kinderen, maar ook op samenwerken. PACT en Het Kinderopvangfonds bedachten de T-shaped professional. Wat is dat?
T-vormige professional.jpg
Als het aan PACT ligt worden zowel zittende als toekomstige medewerkers geschoold in de nieuwe competenties. - Foto: iStock

Aandacht en veiligheid bieden aan kinderen is niet meer genoeg. Vandaag de dag zijn pm’ers een spil in een integrale opvoedomgeving met leerkrachten en (jeugd)zorgprofessionals en ouders om zich heen. Wat vraagt dit van pm’ers? En is hun kennis hier wel voldoende op toegerust? Vaktijdschrift Management Kinderopvang besteedt hier in een artikel aandacht aan.

Onderwijs en jeugdzorg

PACT, een samenwerkingsverband van praktijkorganisaties, wetenschappers en beleidsmakers dook op deze vragen. Samen met Het Kinderopvangfonds werd de pedagogische professional van de toekomst omschreven als een T-vormige professional. Denk hierbij aan een T-vormig poppetje met de armen wijd gespreid om daarmee contact te maken met aangrenzende disciplines. Je moet je eigen vakgebied kennen, maar de taal van het onderwijs en de jeugdzorg. Dat vraagt een lerende en onderzoekende houding van pm’ers.

Pedagogische omgeving

PACT is in een aantal plaatsen proeftuinen gestart met integrale kindvoorzieningen voor kinderen. Jeannette Doornenbal is lector Integraal Jeugdbeleid aan de Hanzehogeschool Groningen en voorzitter van het wetenschapsteam van PACT. ‘Uit onderzoek blijkt elke keer dat de pedagogische omgeving vele malen meer effect heeft op de ontwikkeling van kinderen dan welk programma dan ook.’ Centraal staat de T-shaped professional die samenwerkt in een interdisciplinair team.

Educatie

De pm’er van vandaag is in de praktijk vaak nog niet helemaal de zo gewenste T-vormige medewerker. Doornebal: ‘Ze zijn heel goed in het scheppen van een pedagogisch veiligklimaat en affectieve banden, maar scoren minder goed in de zogenaamde educatieve proceskwaliteit.’ Ook andere competenties van de T-vormige professional – innovatief zijn, op samenwerken gericht en vaardig met ICT –  zijn niet voor iedereen gesneden koek.

Leerkrachten

Ook leerkrachten hebben wat dat betreft nog wat te leren, zegt Clarine de Leve (Vyvoj) die trainingen geeft aan duo’s van leerkrachten, peuterspeelzaalmedewerkers en pm’ers die samenwerken. Zij merkte dat pm’ers het vaak lastig vinden om hun organisatievisie en zichzelf helder voor het voetlicht te brengen.

Opleiding

Goede begeleiding van T-vormige teams is dan ook ongelooflijk belangrijk, vinden Doornenbal en De Leve. Een goed team werkt samen vanwege een gezamenlijk doel waar iedereen voor gaat. Als het aan PACT ligt worden zowel zittende als toekomstige medewerkers geschoold in de nieuwe competenties. De gedachten gaan uit naar een gemeenschappelijk basisprogramma voor alle pedagogische professionals, met verschillende inhoudelijke uitstroomprofielen.

Meer weten over T-shaped professionals? Lees de brochure van Het Kinderopvangfonds >>

Als pedagogisch medewerker werk je in een continu veranderende werkomgeving. Permanente Educatie moet jouw kennis actueel houden. Hiervoor is overheidssubsidie beschikbaar. In regiobijeenkomsten praten de brancheorganisatie je bij. Lees meer

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.