Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

Flexibele schooltijden niet goed voor prestaties

Op bijna alle scholen die sinds 2011 flexibele onderwijstijden hebben ingevoerd, zijn leerlingen gemiddeld minder goed gaan presteren op taal en rekenen. Of de flexibele lestijden een negatieve invloed hebben op de onderwijskwaliteit is echter niet duidelijk. Dat meldt de Inspectie van het Onderwijs in een rapport dat maandag naar buiten kwam.
Het is nog te vroeg voor conclusies
Het is nog te vroeg voor conclusies

Elf basisscholen mogen bij wijze van experiment het hele jaar door lesgeven en hoeven zich niet te houden aan de verplichte zomervakantie. Daarnaast mogen ze onbeperkt schoolweken van vier dagen aanbieden. De onderwijsinspectie wilde onderzoeken of dit gevolgen heeft voor de kwaliteit van de scholen, maar vindt het nog te vroeg voor conclusies omdat het onderzoek slechts drie jaar bestrijkt en het aantal deelnemende scholen laag is. Bovendien is de oorzaak van de dalende prestaties van leerlingen niet te achterhalen.

Werktijden

Wel stelde de inspectie naar aanleiding van het onderzoek vast dat scholen die flexibele onderwijstijden willen invoeren, moeten voldoen aan een aantal randvoorwaarden, zoals een goede voorbereiding en goed functionerende medewerkers. Flexibele onderwijstijden bieden veel voordelen. Zo kunnen ouders de schooltijden aanpassen aan hun werktijden. Ook kunnen gezinnen buiten de reguliere, dure, vakantieperiodes op vakantie.

Achteruitgang

In totaal hebben twaalf scholen meegedaan aan het experiment. Een school zette het experiment afgelopen jaar zelf stop, omdat deelname heeft geleid tot een ‘ernstige achteruitgang van de onderwijskwaliteit’, aldus de inspectie. Staatssecretaris Dekker heeft een brief aan de Tweede Kamer gestuurd over het rapport. Hij benadrukt dat ouders, leerlingen en leraren van de scholen positief zijn over het experiment. Dekker moet uiteindelijk beslissen of flexibele schooltijden voor alle scholen in Nederland mogelijk worden, maar het is niet bekend wanneer hij dat doet.

De initiatiefgroep ‘Andere Tijden in onderwijs en opvang’ maakte zich tot 2014 hard voor het veranderen van schooltijden in Nederland en meer samenwerking hierin met de kinderopvang. Eind 2013 werd ‘Andere Tijden’ overgedragen aan kenniscentrum Ruimte-OK. Lees meer >>

4 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Wat is dat nou weer voor rare titel? Er wordt in de titel gesteld dat flexibele schooltijden niet goed zouden zijn voor de prestaties. Maar dat is niet wat ik uit het stuk haal. Daarin staat dat de oorzaak van de dalende prestaties niet te achterhalen is. En dat het te vroeg is voor conclusies.

  3. Jammer dat de berichtgeving niet volledig is. Niet vermeld is dat bij één school de flexibele tijden uitstekend werken voor passend onderwijs en een brede ontwikkeling van kinderen en deze school hardnekkige onderwijsproblemen heeft opgelost juist door flexibele tijden = méér onderwijstijd in te zetten als middel voor maatwerk.

  4. Flexibele schooltijden of niet, altijd zullen de belangen en behoeften van de leerlingen centraal moeten staan. Het is dan ook belangrijk, juist bij kinderen, rekening te houden met de verschillende leeftijden, met zaken zoals onder meer de verschillende chronotypen (vooral ook bij pubers), met een evenwichtige balans tussen leren, spelen, eten, ontspannen en de daarbij behorende omstandigheden. Een evenwichtige dag-, week- en jaaropbouw hoort daar ook bij. De invloed van licht, lucht, beweging enz., al dit soort omstandigheden tellen mee. We weten…..het kan wel.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.