Op 10 april vindt de aftrap plaats van de samenwerking tussen Kinderopvang Dikkie & Dik en bibliotheek Eindhoven. Het is de bedoeling dat er in teams wordt gewerkt aan een media-aanpak op maat. VVE-coaches van de basisschool, voorleescoaches van de kinderopvang en mediacoaches van de bibliotheek werken hiervoor intensief samen.
Visie
De afgelopen maanden heeft de Eindhovense kinderopvangorganisatie een visie op mediaopvoeding van kinderen van 0-12 geschreven. Denise Bontje, expert mediaopvoeding bij DmaakthetBont en verbonden aan Sardes, dacht en schreef mee. ‘Maar de echte uitvoering van de visie vindt natuurlijk plaats op de groepen, vertelt Anja Roijakkers van Dikkie & Dik. Zij is Manager Kwaliteit & Beleid. De afgelopen maanden inventariseerde zij samen met collega’s in hoeverre mediaopvoeding leeft bij pedagogisch medewerkers. ‘We zagen dat media een belangrijke thema is. Ouders kloppen vaak met vragen bij pm’ers aan. Pm’ers hebben vergelijkbare vragen: over de aanschaf van games, het gebruik van een iPad op groep, het gebruik van mobiele telefoontjes op de bso en hoe ze meer uit voorleesboeken kunnen halen.’
Mediaopvoeding
De komende maanden gaan pm’ers samen met collega’s van de basisschool en de bibliotheek zich verder verdiepen in mediaopvoeding. Roijakkers: ‘Ze organiseren bijvoorbeeld samen ouderavonden over mediaopvoeding en zetten het op de agenda van het teamoverleg.’ Er is vanuit de organisatie bewust geen blauwdruk voor hoe pedagogische kaders voor media er op de groep uit moeten zien. ‘Die kaders kunnen namelijk per locatie verschillen’, vindt Roijakkers. ‘Elke locatie trekt een andere groep kinderen en ouders aan. We zullen aansluiten bij de behoeften van kinderen als het gaat om mediagebruik. Kinderopvang, school en thuis sluiten op elkaar aan. Zo leren kinderen pas echt mediawijs te worden.’
Samenwerken
Samenwerken met de bibliotheek is voor Dikkie & Dik makkelijk. In de spilcentra zitten partners op één locatie waar kinderopvang, basisschool en bibliotheek samenwerken. ‘We hebben de faciliteiten daarom tot onze beschikking. Nu willen we kijken hoe we daar nog meer gebruik van kunnen maken.’ Als voorbeeld noemt Roijakkers het gebruik van voorleesboeken. ‘We hebben voorleescoaches opgeleid en zijn nu bezig met hoe we voorleesboeken breder kunnen inzetten dan alleen tijdens het voorlezen. We kunnen media nog meer integreren in onze VVE-methodes. Met de bibliotheek als buur hebben we de kennis dichtbij huis.’
Bso
Juist als kinderopvang is het belangrijk om een visie op media te hebben, vindt Roijackers. ‘Zeker op de bso merken we dat media overal zijn. En dat mag ook want het is immers de vrije tijd van kinderen. Maar we lopen daarbij ook wel tegen grenzen aan. Willen we dat kinderen naar alle vloggers kunnen kijken? Schaffen we games aan en welke dan wel of niet? Daar moeten we met elkaar wel iets van vinden. Als het kan in samenspraak met school ouders en kinderen zelf.’
Mijlpalen
Mijlpalen die de overkoepelende teams bereiken, worden uitgebreid gevierd zodat de vier locaties ook van elkaar kunnen leren. ‘Is er een geslaagde ouderavond geweest, is er een bijzonder programma bedacht voor de Kinderboekenweek of een goede discussie op gang gekomen tijdens teamoverleg, dan staan we daar uitgebreid bij stil.’ Locatiemanagers zijn aan zet om de teams aan te sturen en ervoor te zorgen dat kennis gedeeld wordt.