In de Tweede Kamer is er kritiek op de kleutertoets. CDA-Kamerlid Michel Rog sprak eerder van toetsterreur. SGP-Kamerlid Roelof Bisschop vindt de toets onzin, omdat kleuterjuffen en -meesters de kinderen zelf goed in de gaten houden. Volgens SP-Kamerlid Jasper van Dijk had de Kamer moeten besluiten over de kleutertoets en is dat nooit gebeurd.
Zware toets
Dekker is voorstander van de kleutertoets, omdat daarmee gekeken kan worden hoe kinderen zich ontwikkelen. Hij ziet het niet als een zware toets. ‘Bekeken wordt alleen of kinderen kleuren en woordjes herkennen en of ze de basis van het tellen hebben opgenomen’, zei hij.
Onder de loep
Dekker zegde toe om de volgende keer dat wordt gekeken naar de punten waarop de inspectie let, de kleutertoets nog eens goed onder de loep te nemen. Hij ontkende dat de Kamer door zijn voorganger is gepasseerd rond de invoering van de kleutertoets. ‘Er is in mijn ogen niets geheimzinnigs gebeurd.’
Het programma Brandpunt zond onlangs een kritische reportage uit over het effect van peuter- en kleutertoetsen.
Meneer Dekker, zéker als ‘het enige waar naar gekeken wordt is of de kinderen kleuren en woordjes herkennen en of ze de basis van het tellen hebben opgenomen’ lijkt deze toets mij volkomen nutteloos. Als het goed is, kan elke kleuterleerkracht u namelijk uit zijn/haar hoofd vertellen welk kind uit zijn/haar klas deze vaardigheden reeds beheerst en welk kind er nog moeite mee heeft. De dagelijkse observaties bieden voldoende handvatten om dit te signaleren. En bij twijfelgevallen kun je als leerkracht heel makkelijk zelf even testen of een kind deze basisvaardigheden onder de knie heeft. Dit kan spelenderwijs gebeuren, zonder gebruik te (hoeven/moeten) maken van allerlei ingewikkelde procedures en officiële toetsen. Mochten er daarna nog stééds twijfels bestaan over de ontwikkeling van het kind, dan kan er altijd nog worden uitgeweken naar hulp van hogerhand. Maar meestal is dat niet eens nodig. Een leerkracht ‘kijkt’ niet alleen naar het kind, maar ‘ziet’ het ook…