Over dit congres
Bij de masterclass Inzoomen op opvallend gedrag neem je een diepe duik in het gedrag van kinderen en ontdek je een dieper begrip en empathie, zonder te stempelen of labels te plakken. Je leert kenmerken en signalen te zien en eventuele vermoedens bespreekbaar te maken met ouders en je collega’s.
Het is aan jou om de kenmerken in het gedrag te zien. Veel kenmerken zijn hetzelfde of vergelijkbaar, maar de oplossingen kunnen heel anders zijn. Als je bijvoorbeeld weet dat een kind de kenmerken heeft van hoogbegaafdheid, dan zal je een andere benadering nemen dan als het kind kenmerken heeft van ADHD of autisme. En wat is er praktisch nodig op de groep?
We willen niet al vroeg stempeltjes geven, dat is te stigmatiserend. Uiteindelijk gaat het erom hoe je omgaat met een kind met bijzonder gedrag, ongeacht een label. Deze dag is bedoeld om je gereedschapskist als kinderopvangprofessional verder te vullen en je te voorzien van nieuwe inzichten om het kind te helpen.
Op het programma:
✅ Pittige emoties bij kinderen
✅ Taalstimulering in de kinderopvang
✅ “Als een kind het jou moeilijk maakt, heeft het kind het vaak moeilijk”
✅ Ontwikkelingsvoorsprong: stimulerend signaleren in de kinderopvang, het kan!
✅ Prikkelverwerking: anders kijken naar sensorische informatieverwerking
✅ Echt oplossingsgericht aan de slag
Tip: Kom je met collega’s? Dan profiteren jullie van maar liefst €70,- korting p.p.! Meld je snel aan >
Details
Aanmelden
Neem een diepere duik in het gedrag van kinderen, zonder te stempelen of te labelenAlgemeen
22 maart 2024
09.30 – 17.00
Hotel de Reehorst
Bennekomseweg 24
6717 LM Ede
Tarieven
- Collega tarief (vanaf 3 pers.)
- € 229
- Abonnee tarief
- € 249
- Regulier tarief
- € 299
Programma
Kinderen kunnen behoorlijk pittige emoties hebben en het kan best een uitdaging zijn om hier op een goede en effectieve manier mee om te gaan. Als je niet oplet, dan maak je de emoties alleen maar groter. Zodra je een kind en zijn of haar emoties beter begrijpt, kun je als professional echter veel doen om heftige emoties behapbaar te houden. Voor het kind heel fijn en voor de groep ook!
In deze lezing neemt Tischa je mee in de volgende onderwerpen:
- Hoe werkt dat met (pittige) emoties in je lijf en hoofd?
- Hoe help je een kind om heftige emoties te voorkomen?
- Hoe kun jij als persoon onbedoeld bijdragen aan het versterken van emoties bij kinderen en hoe kun je dat voorkomen?
- Hoe kunnen wij kinderen helpen om te gaan met hun (heftige) emoties?
Een lezing vol uitleg, voorbeelden uit de praktijk en heel veel praktische tips die je gelijk kunt toepassen!
Kinderopvangcentra zijn een belangrijke schakel in het tijdig signaleren en adequaat aanpakken van taalachterstand bij kinderen op jonge leeftijd.
Als de taalontwikkeling van kinderen achterblijft, vergroot dit de kans op leerproblemen en sociaal-emotionele problemen in de opvolgende leerjaren. Hoe signaleer je mogelijke leesproblemen bij kinderen? En wat is het belang van woordenschat voor de sociaal emotionele ontwikkeling?
Het belang van een vroegtijdige signalering van problemen in de taalontwikkeling van het jonge kind:
Bernadette behandelt de volgende onderwerpen:
- Aandacht voor de adequate aanpak betekent dat men op de hoogte moet zijn van de ‘rode vlaggen’ in de taalontwikkeling.
- Wanneer spreek je van (een vermoeden van) TOS en wanneer van een taalontwikkelingsachterstand?
- Wat is impliciet en expliciete taalontwikkeling? Welke rol speel je hierin als pedagogisch medewerker.
- Wat zijn de gevolgen voor gedrag en de sociaal-emotionele ontwikkeling?
- Welk aanbod kan je geven in de groep om deze kinderen te ondersteunen in hun onvermogen tot communicatie?
- Hoe signaleer je ernstige taalontwikkelingsachterstanden in de groep bij het jonge kind?
“Als een kind het jou moeilijk maakt, heeft het kind het vaak moeilijk”
Een kind bevindt zich altijd in een soort web. Het staat in verbinding met zijn of haar omgeving, zowel thuis als in de naaste omgeving. Via de zintuigen ervaart het kind zijn eigen lijf en neemt het kind de wereld in zich op en verwerkt het de informatie in het brein op zijn of haar eigen unieke manier. Door deze (eerdere opgedane) ervaringen wordt er het in brein van het kind ‘emotionele’ betekenis aan de informatie gegeven en gedraagt het kind zich hier op een bepaalde manier naar. Het kind reageert óf het kind neemt zelf initiatief omdat het op basis van de eerdere ervaringen ‘smaakt naar meer’. Daar waar een kind anders reageert, en daarmee dus gedraagt, vinden we dat als ouders en professionals vaak lastig.
Niels behandelt de volgende onderwerpen:
- Hoe kan je het kind helpen door in te zoomen op de oorzaak van het gedrag?
- Welke rol kun jij als pedagogisch professional bekleden in het opdoen van positieve ervaringen voor het kind binnen je opvanggroep?
- Hoe zet je ouders/verzorgers in hun kracht, zonder oordeel, maar op een realistische wijze?
Met kennis over hoogbegaafdheid kunnen pedagogisch medewerkers en coaches kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong signaleren en uitdagend begeleiden. En dat is van belang: gezien en gehoord worden is van belang om een positief zelfbeeld te ontwikkelen, om te voorkomen dat patronen waar je als kind niets aan hebt voorkomen kunnen worden en kunnen opvoedingsvragen van ouders beantwoord worden.
In deze workshop wordt kennis gedeeld over hoogbegaafdheid (wat is het, kenmerken en signalen en krijgen deelnemers tips mee over het verrijken van de omgeving (materialen, begeleiding en activiteiten).Wat is hoogbegaafdheid en wat kan er gezien worden?
- Waarom is het van belang om te signaleren?
- Hoe kan de omgeving verrijkt worden?
Iedere begeleider is opgeleid in het kijken naar gedrag in de klas of groep. Soms kan de oorzaak van opvallend of storend gedrag (ook) liggen in de manier waarop het kind de prikkels verwerkt. Het unieke profiel maakt ieder kind bijzonder.
- Aan de ene kant biedt het kansen, maar het kan kinderen ook kwetsbaar maken in het maken van contact, spelen, leren en het zich veilig voelen.
- Je leert anders kijken naar het kind, naar jezelf, naar jouw materialen en middelen én anders kijken naar jouw groep. Dit kan de hele groep weer nieuwe kansen bieden.
Je hebt een hele middag alle uitdagingen gehoord, hoe neem je de kennis van de besproken onderwerpen mee naar de werkvloer. Tischa gaat in dit laatste deel heel praktisch aan de slag. Echt een kind helpen doe je door oplossingsgericht te werken.
Je leert:
- Hoe maak je een goed plan van aanpak. Doe je dat met collega’s en/of met kind?
- Observeren van momenten, krijg inzicht in patronen
- Hoe neem je ouders in mee in je observaties en het plan van aanpak.
Sprekers
Tischa Neve
Miriam Hufen
Niels van Delden
Bernadette Sanders
Mirjam Veldhoven
Sophie van Hogendorp
Ervaringen (met cijfer 8,5!)
‘Goed georganiseerd en professioneel.
Interessante onderwerpen die op een leuke en pakkende manier gepresenteerd zijn (veel praktijkvoorbeelden, actieve manieren om iets duidelijk te maken)’
‘Inhoudelijk erg leerzaam, voorbeelden van praktijk ook leerzaam. Inspirerende dag!’
‘Verzorgd door zeer gedreven en ervaren personen en die de link met de praktijk weten te leggen. Goed verzorgde masterclass’
‘Zeer inspirerende presentaties met boeiende en passende informatie. Dit kan ik morgen meteen in mijn werk toepassen!’
‘Duidelijke informatie met praktische tips. Afwisselend met actief bezig zijn en humor. Fijne locatie en luxe lunch”
‘De inhoud, de raakvlakken en de volgorde van de presentatie waren top. Maar vooral de passie, de expertise en de bevlogenheid van de sprekers’
Praktisch
Voor wie & locatie
Pedagogisch medewerkers, -coaches en -professionals, managers, leidinggevenden, locatiemanagers, gastouders, peuterspeelzaal/BSO medewerkers, docenten, eigenaren en directeuren in de kinderopvang.
Locatie:
Hotel de Reehorst
Bennekomseweg 24
6717 LM Ede (routebeschrijving)
Tarieven
- €229 p.p. | Collega tarief va. 3 p.
- €249 p.p. | Abonnee tarief
- €299 p.p. | Regulier tarief
Tarieven zijn exclusief btw.
Tip:
Meld je samen met collega’s aan en jullie profiteren van maar liefst €70 korting per persoon!
Bekijk de annuleringsvoorwaarden.