Over dit congres
Op elke groep vind je wel een paar kinderen met opvallend en pittig gedrag. Gedrag wat van jou en van de groep behoorlijk wat vraagt. Welke tools kun je bij bijzonderheden in gedrag inzetten om het kind te helpen? Kom naar de masterclass Opvallend Gedrag bij Kinderen en leer de groepsdynamiek optimaal te houden en zelf de regie te houden over de situatie.
Deze dag staat er een geheel nieuw programma voor jou klaar, met o.a. sessies over baby’s, peuters en schoolgaande kinderen (bso). Zo is er voor ieder wat wils!
Je leert deze dag:
✅ Het belang van jouw reactie op het gedrag
✅ Wat echt werkt bij angstige kinderen
✅ Omgaan met zorgkinderen
✅ Begeleiding bieden aan ontregelde baby’s
✅ Alles over peuters die bijten en agressief gedrag
✅ Praten over kindermishandeling
✅ Omgaan met uitdagend gedrag op de bso
✅ Communiceren met ouders
✅ Omgaan met meertaligheid
Tip! Kom je met collega’s? Dan krijgen jullie een mooie korting van €50,- korting per persoon. Meld je snel aan >
Details
Aanmelden
*Nieuw programma* Op elke groep vind je wel een paar kinderen met opvallend gedrag. Ontdek welke tools je kunt inzetten om het kind te helpen.Algemeen
13 september 2024
09.00 – 17.00
Hotel de Reehorst
Bennekomseweg 24
6711 LM Ede
Tarieven
- Collega tarief: vanaf 3 pers.
- € 249
- Abonnee tarief
- € 249
- Standaard tarief
- € 299
Programma
Door middel van treffende verhalen uit de praktijk weet Bart de harten van velen te raken. Tijdens zijn lezingen en presentaties zet Bart mensen aan tot nadenken. Niet alleen over het gedrag van de ander, maar vooral over je eigen oordeel daarover. Verbinding, herstel van de relatie tussen leerkracht en kind, tussen ouders en school, maar ook motivatie om in het onderwijs te gaan werken, blijven werken of terug te keren zijn onderwerpen waarmee Bart door zijn brede kennis en praktijkervaringen het publiek weet te boeien. Bart heeft inmiddels al heel wat mensen te weten bereiken als gastspreker, keynote speaker, inspirator en motivator en hoopt zo iedereen op een andere manier naar gedrag van kinderen te leren kijken.
Na het bijwonen van deze lezing:
- begrijp je het belang van emotioneel neutraal reageren
- Kun je onderscheid maken tussen internaliserende en externaliserende gedragsproblemen
- Ben je bewuster van je eigen oordeel over het gedrag van een ander.
Iedereen is wel eens angstig. Van nature scannen we onze omgeving op gevaar. Onze overlevingskansen zijn immers groter als we gevaar tijdig onderkennen en erop reageren. Het is dus normaal dat je als mens soms angst ervaart, maar soms kan angst zo overweldigend worden dat het een kind belemmert in het dagelijks leven.
Een lezing over:
- Het verschil tussen angst bij baby’s, dreumesen, peuters en kleuters en schoolgaande kinderen
- Het leren omgaan met angsten, met hulp van volwassenen, is onderdeel van de normale ontwikkeling. Wat is de rol van de pedagogisch professional?
- Hoe kan je kinderen helpen bij het leren omgaan met hun eigen angsten.’
In deze lezing gaat Tischa dieper in op de rol en mogelijke bijdrage van de kinderopvang bij het signaleren en omgaan met zorgkinderen.
Hoe kun je zorgkinderen herkennen, wat heb je dan te doen en hoe ondersteun je ze, als PM-er, manager en team? Welke rol kunnen we als kinderopvang spelen binnen het netwerk van zorgkinderen, hoe zorg je voor een goede samenwerking met elkaar, ouders en organisaties rondom het kind? Wanneer is het niet meer haalbaar? Welke kijk op zorgkinderen helpt je in je werk?
Deze lezing biedt waardevolle inzichten en praktische richtlijnen voor pedagogisch medewerkers en managers die streven naar een inclusieve en ondersteunende omgeving voor alle kinderen in de kinderopvang.
Sessieronde 1
Op de groep in de kinderopvang is het vaak een uitdaging om met onrust van baby’s om te gaan. Vanuit een systemische blik (IMH-visie), leer je in deze sessie ontregelde baby’s beter begrijpen. Je ontwikkelt meer inzicht in wat er nodig is voor hen (en voor jezelf) om weer tot rust en ontspanning te kunnen komen.
Een sessie over:
- Meer inzicht in regulatieproblemen bij baby’s, zoals overmatig huilen/moeilijk slapen/moeilijk eten (IMH-visie).
- Kennis over co-regulatie processen en zelfreflectie.
- Handvatten over hoe je op de groep kunt omgaan met ontregelde baby’s.
In deze sessie helpt Tischa Neve je bij het begrijpen en effectief omgaan met fysiek gedrag van peuters (zoals bijten, duwen en slaan). Door inzicht te krijgen in de mogelijke oorzaken van dit gedrag en praktische strategieën te leren om ermee om te gaan, ben je beter in staat om een positieve en ondersteunende omgeving voor de peuters te creëren, fysiek gedrag te verminderen en ze te helpen bij het leren omgaan met fysiek gedrag. De focus ligt op het bieden van praktische tools en inzichten die direct kunnen worden toegepast in je werk met peuters.
Slaan, schoppen, schelden, regels bewust negeren… Externaliserend gedrag – ook wel uitdagend gedrag genoemd – op de bso: hoe ga je er als pedagogisch professional mee om wanneer een kind gedrag toont dat jou prikkelt, uitdaagt? Welke behoeftes zitten achter dit gedrag?
Als pedagogisch medewerker moet aandacht hebben voor het kijken naar de behoefte achter het gedrag. Je kijkt hierbij naar de ondersteunende en positieve punten van het kind. Het gebruik van eenzelfde aanpak binnen het team en tijd voor overleg voor het afstemmen van de pedagogische uitgangspunten is cruciaal.
Een sessie over:
- Hoe kom je tot een concrete beginsituatie, zodat het uitdagende gedrag kan voorkomen?
- Doorbreek je handelingsverlegenheid
- Welke stel je voor de begeleiding en het kind?
Ben jij een pedagogische professional die gelooft in het potentieel van ieder kind? Ontdek hoe je stap voor stap een duidelijke dagstructuur opzet voor kinderen met opvallend gedrag. Leer praktische strategieën voor het ontwikkelen van routines, begeleiden van overgangsmomenten en verduidelijken van gedragsverwachtingen. Begrijp het belang van consistentie en ondersteuning voor positieve verandering in gedrag.
In deze sessie leer je:
- Begeleiding van Overgangsmomenten: ontdek hoe we een soepele overgang tussen activiteiten garanderen.
- Pictogrammen en Time Timer: zie hoe visuele ondersteuning de rust op de groep verbetert
- Gedrag Ondertitelen: leer gedrag te interpreteren en passende reacties te bieden.
- Emotie Thermometer: leer hoe deze tool helpt emoties te uiten en begrijpen van kinderen.
Sessieronde 2
Steeds meer kinderen worden in een andere taal dan het Nederlands opgevoed. Hun talenrijkdom is geen struikelblok, maar juist een bron voor het leren. Wanneer spreken we van opvallend gedrag in combinatie met meertaligheid? Ben je in staat om tijdig de signalen bij kinderen die meertalig worden opgevoed te herkennen en het gesprek aan te gaan met ouders? Tijdens deze workshop gaan we in op vragen zoals; wat zijn de signalen bij kinderen met meertaligheid, hoe signaleer je en wat heb je nodig om het gesprek aan te gaan.
Sessie over:
- Opvallend gedrag versus meertaligheid signaleren en bespreekbaar maken
- De invloed van het eigen referentiekader
- Het belang van culturele identiteit van het kind herkennen en erkennen (cultuursensitief werken) en hoe dit te stimuleren binnen het eigen team
Om met opvallend gedrag om te gaan, is het nodig om jezelf constant af te vragen wat je wilt weten. Wat ligt er achter het gedrag? De kinderopvang kent een sterke structuur. Rust, reinheid en regelmaat zijn belangrijk, maar het risico bestaat dat je kansen mist om van uitdagende situaties te leren. In deze lezing leer je de juiste vragen te stellen en vanuit verschillende brillen naar opvallend gedrag te kijken, zodat je pedagogische keuzes kunt maken.
Je leert:
- Lastige situaties te herkennen
- Vragen te stellen om opvallend gedrag te begrijpen
- Pedagogisch keuzes maken
Praten met kinderen over hun onveilige thuissituatie kan ingewikkeld zijn. Je wilt het kind helpen om zich veilig genoeg te voelen om zijn verhaal, wensen en behoeften te uiten, terwijl je tegelijkertijd de taak hebt om zijn veiligheid te waarborgen en dus indien nodig actie moet ondernemen. Dat kan schuren. Hoe neem je een kind zorgvuldig mee in het proces? Hoe werk je aan veiligheid in het contact? In deze lezing wordt duidelijk hoe je dit vormgeeft in gesprekken met kinderen over onveiligheid thuis
Je leert:
- Hoe neem je een kind zorgvuldig mee in het proces?
- Hoe werk je aan veiligheid in het contact?
- Hoe je dit vorm geeft in gesprekken met kinderen over onveiligheid thuis
En weer hoor je jezelf zeggen: ‘Ja hoor, alles is goed gegaan, lekker gegeten en gedronken, heerlijk gespeeld. Geen bijzonderheden eigenlijk’.
Herkenbaar? De contactmomenten met ouders zijn cruciaal voor de afstemming met ouders én voor de juiste beeldvorming over de kwaliteit en meerwaarde van jullie kinderopvang.
Je hebt met de ouders vooral contact tijdens de overdrachtsmomenten. Dit zijn dus dé momenten waarop jij kan laten zien waarom kinderen bij jóu op de juiste plek zijn. In deze sessie komen het belang en het effect van een goede (ontwikkelingsgerichte) overdracht aan bod en ga je aan de slag met praktische tips en handvatten voor boeiende en leuke overdrachten.
Met als resultaat: ouders hebben een goed beeld van je meerwaarde, partnerschap met ouders wordt versterkt en meer werkplezier voor jou tijdens overdrachtsmomenten! Ouder blij, organisatie blij, jij blij!
Sprekers
Tischa Neve
Bart Heeling
Drs. Minke den Heijer
Aicha el Ouardani
Thyme van den Beuken
Saskia Koning
Nicole van Asten
Daniëlle van de Wege
Lars Limburg
Marike van Gemert
Leonie Vreeke
Ervaringen
Toffe, inspirerende dag! leuk om met collega’s te kunnen sparren.’ ⭐⭐⭐⭐
‘Goed georganiseerd en professioneel.
Interessante onderwerpen die op een leuke en pakkende manier gepresenteerd zijn (veel praktijkvoorbeelden, actieve manieren om iets duidelijk te maken)’ ⭐⭐⭐
‘Inhoudelijk erg leerzaam, voorbeelden van praktijk ook leerzaam. Inspirerende dag!’⭐⭐⭐⭐
‘Verzorgd door zeer gedreven en ervaren personen en die de link met de praktijk weten te leggen. Goed verzorgde masterclass!’ ⭐⭐⭐
Ík heb zo veel geleerd/eruit meegenomen en dingen om mee te nemen. Ik raad je aan naar dit congres te gaan. Het geeft
verdieping van je werk! ⭐⭐⭐⭐
‘Zeer inspirerende presentaties met boeiende en passende informatie. Dit kan ik morgen meteen in mijn werk toepassen!’ ⭐⭐⭐⭐
‘Duidelijke informatie met praktische tips. Afwisselend met actief bezig zijn en humor. Fijne locatie en luxe lunch” ⭐⭐⭐
‘De inhoud, de raakvlakken en de volgorde van de presentatie waren top. Maar vooral de passie, de expertise en de bevlogenheid van de sprekers’⭐⭐⭐⭐
Praktisch
Voor wie & locatie
Pedagogisch medewerkers, -coaches en -professionals, managers, leidinggevenden, locatiemanagers, gastouders, peuterspeelzaal/BSO medewerkers, docenten, eigenaren en directeuren in de kinderopvang.
Locatie:
Hotel de Reehorst
Bennekomseweg 24
6711 LM Ede
Routebeschrijving
Tarieven
- €249 p.p. | Collega tarief va 3p.
- €249 p.p. | Abonnee tarief
- €299 p.p. | Regulier tarief
Tip:
Meld je samen met collega’s aan en jullie profiteren van maar liefst €50 korting per persoon!
Tarieven zijn exclusief btw.
Bekijk de annuleringsvoorwaarden.