De pedagogische visie van gastouderbureau Mamaloetje is gebaseerd op de Vreedzame School en de Vreedzame Wijk. ‘Het uitgangspunt van deze methode is onder andere dat de kinderen een stem krijgen en dat ze de grondbeginselen van democratisch burgerschap leren kennen’, legt trainer Heleen Jongkind uit. ‘Dit klinkt heel groot, maar betekent niets meer dan dat kinderen leren hoe ze met elkaar omgaan en zich verantwoordelijk voelen voor elkaar en hun omgeving.’ De methode moet voor een eenduidig pedagogisch klimaat in de wijk zorgen.
Observatie
Gastouders die bij het bureau zijn aangesloten, moeten verplicht een training volgen om het certificaat te ontvangen. Zes gastouders hebben inmiddels het certificaat gekregen. De gastouders volgen twee dagdelen training om in aanmerking te komen voor het certificaat. Daarnaast volgt nog een observatie tijdens het werken en moeten gastouders elk jaar naar een terugkombijeenkomst, zodat de kennis niet wegzakt. Gastouderbureau Mamaloetje is tot nu toe het enige gastouderbureau dat met de methode werkt.
Vreedzame wijken
Esther Boverhof, directeur van gastouderbureau Mamaloetje, was eerder betrokken bij het introduceren van een Vreedzame Wijk bij Saartje Kinderopvang in Utrecht. Dit deed zij samen met advies- en trainingsbureau CED-Groep. ‘Ik heb de positieve effecten in de kinderdagverblijven en bso’s gezien en ervaren en ik hoop dat ook terug te zien bij de gastouders’, zegt Boverhof. ‘Kinderen voelen zich meer verantwoordelijk voor het groepsgebeuren, elkaar en de ruimte en dat is zichtbaar in hun gedrag, op een positieve manier.’
‘Kinderen krijgen een stem; ze mogen meedenken en -beslissen over allerlei onderwerpen. Kinderen krijgen verantwoordelijkheden die bij de ontwikkeling passen’, schrijft Esther Boverhof in haar blog over de methode.