Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Monika Katinger – Stagiaire

Leidsters springen niet altijd op uit vreugde als er een stagiaire in hun groep geplaatst wordt. Het is van een aantal factoren afhankelijk of je er wel of niet blij mee bent: het moet om een stabiel team van een kinderdagverblijf gaan en de samenwerking tussen de collega’s in de desbetreffende groep moet goed zijn. Het moet ook mogelijk zijn om de taakuren voor stagebegeleidinggesprekken in te zetten. En dan moet je nog afwachten, wat voor karakter er schuilt achter een lief en vriendelijk smoeltje.

Bovendien zijn de laatste ervaringen met stagiaires in onze groep niet echt positief te noemen. De één verzoop in allerlei privé problemen, de ander had problemen met haarzelf en was gewoon nog zelf een kind dat ondersteuning en veel, heel veel begrip nodig had.
Daardoor reageerde ik enigszins gereserveerd toen Cassandra aan me voorgesteld was. Ik heb haar letterlijk “ondervraagd”, veel meer dan ik normaal gesproken zou doen. In november is ze begonnen met haar stage en de planning is dat ze tot eind juni bij ons in de groep zal blijven.

Hart voor de kinderen
Een jong en een beetje verlegen ogend meisje. Maar vanaf het begin was het duidelijk te zien dat ze hart heeft voor kinderen. Vanaf dag één ging ze gewoon tussen de kinderen zitten en met ze spelen. Ze bouwde de leukste Duplo huisjes met kinderen, ging met ze samen “koken” in ons keukentje, ging meteen boekjes voor ze lezen. En kinderen zijn nu al gek op haar!

Ja, het scheelt enorm, of je als leidster – of stagiaire – alleen maar van alles aan het regelen bent (daaronder reken ik ook luiers verschonen, het eten klaarzetten, huishoudelijke klusjes, e.d.) of je echt met kinderen bezig bent. In het tweede geval ben je hun grootste vriendin, ze hangen aan je lippen en willen steeds bij je zijn.

Al het andere komt vanzelf
Een goed, natuurlijk contact met kinderen vind ik de belangrijkste voorwaarde om met kinderen te kunnen werken. Dat heb ik tegen Cassandra ook gezegd – concentreer je in het begin vooral op de kinderen. Al dat andere komt dan vanzelf. Of je een handdoekje super netjes kan opvouwen, of vlot een tafel kunt afruimen – daar heb je als leidster niets aan, als je geen contact met kinderen kunt opbouwen, als je niet tegen de drukte kunt.

Een stagiaire begeleiden vind ik een mooie en ook een verantwoordelijke taak. Ik ben blij dat o.a. ook mijn ideeën zijn overgenomen in de jaarplanning van onze stichting voor het volgend jaar en dat ook de stagebegeleiders gebruik zouden kunnen maken van de taakuren.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.