Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Monika Katinger – Permanent leren als team i.s.m ouders

Bureau Mutant ontwikkelt projecten op het gebied van diversiteit en samenwerken met ouders. Een jaar geleden heb ik deel genomen aan een interessante conferentie georganiseerd door dit bureau. Toen ik afgelopen zomer een uitnodiging had gekregen voor hun conferentie Permanent leren als team in samenwerking met ouders hoefde ik niet lang te twijfelen….

De conferentie was bedoeld voor de managers, pedagogisch staffunctionarissen, docenten en trainers in de kinderopvang. Al ben ik zelf geen manager of geen trainer, het thema van de conferentie sprak me aan. Ik vroeg me af of de informatie die besproken was eventueel ook in ons kinderdagverblijf toegepast zou kunnen worden. Ook ging er van uit dat de  informatie mij van pas zou kunnen komen tijdens mijn studie pedagogiek.

Voorlopige resultaten
De conferentie, die plaats vond op 24 september j.l. in Utrecht, was de afsluiting van de pilotfase van het project Permanent lerend als team in de samenwerking met ouders. Dit  was uitgevoerd samen met SKAR (Arnhem), Partou (Dordrecht), Kanteel(Den Bosch) en Knooppunt Kralingen (Rotterdam).
We konden kennis maken met de voorlopige resultaten door in workshops te oefenen met diverse methodieken en instrumenten en door te debatteren over de visie achter het permanent leren als team en de toepassing ervan in de kinderopvang en VVE.

Er was een boeiende lezing van Dr. Mathias Urban van de Universiteit in Halle in Duitsland (Engelstalig): Sustainable change: professional learning in critical learning community”. Centraal in zijn lezing stond het verschil tussen het van boven opgelegde professionele handelen van de opvoeders in de kinderopvang en tussen de complexiteit van de alledaagse situaties in praktijk.

Werken met maatjes
Bij het permanent leren als team gaat het om actief gebruik maken van elkaars kwaliteiten, om kritische vragen te durven stellen, om persoonlijke uitdagingen, ook om werken met “maatjes”. Uit de evaluatie van een clustermanager van SKAR is me vooral het zgn. “Recept voor een bewuste dag” bijgebleven. Heel origineel: “men neemt een willekeurige dag, stapt er in met een open blik en stelt ’s ochtends de vraag: Waar laat ik vandaag mijn aandacht op vallen? ’s Avonds voegt hij er aan toe: Waar heb ik mijn blik laten versmallen? Laat het resultaat met een snufje eerlijkheid bezinken.”

Heel enthousiast klonk de evaluatie van de twee jonge leidsters uit Kralingen, Irina en Eline. Bij hen is de verandering in hun team merkbaar. Samenwerking met ouders zien ze als een verrijking. Een belevenis op zich vonden ze ook de bezoeken aan huis, waarvan in de kinderopvang haast geen gebruik gemaakt wordt. Het leerdagboek (hoorde bij het project) en werken met “maatjes” werkten in hun organisatie heel goed.

Discussie over concept-tekst
Zelf heb ik deelgenomen aan de stimulerende workshop geleid door Anke van Keuken. Het ging om de discussie naar aanleiding van de concept-tekst van het methodiekboek.  Voor het uitvoeren van dit project zou natuurlijk de grondige kennis van het methodiekboek nodig zijn, de begeleiding door het bureau Mutant – of het trainen van de trainers. Maar de elementen van dit project zouden ook op een bescheiden schaal gebruikt kunnen worden. Ik zie b.v. mogelijkheden wat de samenwerking met ouders betreft: intensief contact met ouders te bewerkstellingen door duidelijker en vaker naar hun mening te vragen (vragenlijsten op de locaties zelf) en eventueel ook door de bezoeken aan hun huis te brengen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.