Een nieuwe lente dus, maar is het overal lente?
Ergens in midden van het land is er een stil kantoor op een bijna verlaten gang. Enkele inmiddels ex-collega’s hebben het pand al verlaten, de laatste werknemers zoeken hun heil nog elders maar hebben dit nog niet gevonden. Gek, het bureau was nog maar kort geleden opgericht. ’s Avonds laat brandt er nog licht op één kamer. Wie naar binnen zou gluren, zou op een computerscherm een Excel-bestand zien. Daarin allerlei kolommen: ‘2013’, ‘2014’, ‘2015’. En daarin weer allerlei getallen tot twee cijfers achter de komma. ‘0,13 fte’ voor ‘inzet van externe krachten’ in de kolom ‘week 39 2015’, tenminste als ik het goed zie door het spiegelende raam. Wie maakt toch zo’n uitgebreide meerjarenplanning? Op het bureau verder een post-it: ‘Uitfaseren 2013!’.
Vreemd, dit bureau had kort geleden nog een belangrijke en unieke opdracht. Er verschenen pedagogische kaders. Duizenden pedagogisch medewerkers vroegen er cursussen aan. Ik keek er soms kritisch naar. Maar ik ben ook vanaf de oprichting betrokken geweest als lid van de adviesraad en later nog een onderwijscommissie. En ik zag dat er ondertussen hard werd gewerkt en gericht werd geïnvesteerd in de pedagogische kwaliteit.
‘In Nederland is sinds november 2012 onzeker wat de overheid doet
met de enige gerichte kwaliteitsimpuls voor de kinderopvang’
Duitsland en België investeren in de kinderopvang zonder en met recessie. Met de oude regering en met de nieuwe. In Nederland is sinds november 2012 onzeker wat de overheid doet met de enige gerichte kwaliteitsimpuls voor de kinderopvang. Zeker is wel dat deze lente geen doorstart wordt gemaakt.
Ik maak me af en toe zorgen over het kinderopvangbeleid. En ik denk af en toe aan Carla Bienemann, BKK-directeur op de Varrolaan te Utrecht. Er ligt sinds oktober 2012 een prachtig nieuw kwaliteitsprogramma om in de komende jaren uit te voeren. Ze maakt daarvan op verzoek van de overheid een bijna sovjetachtige uitwerking voor een BKK 2.0. Ziet iedereen ondertussen dat we echt nog niet klaar zijn met de pedagogische kwaliteit van de kinderopvang en dat we niet alleen tijd verliezen?