Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Carlien Langelaan/ VGOB – Pedagogisch plan toepassen

Carlien Langelaan/ VGOB - Pedagogisch plan toepassen

Vraag van een gastouder
Hoe kan ik het pedagogisch plan van mijn gastouderbureau toepassen in mijn dagelijkse werk als gastouder?

Antwoord:
Overheid en ouders verwachten van de kinderopvang een duidelijke bijdrage aan de opvoeding van kinderen. Een gastouderbureau is verplicht een pedagogisch beleidsplan te hebben, waarin een kenmerkende visie over de omgang met kinderen beschreven staat.
Er zijn verschillende pedagogische stromingen en elk mens hanteert de opvoeding van kinderen op zijn eigen manier. De wet Kinderopvang en het Convenant Kwaliteit Kinderopvang bepalen het wettelijk kader waar de pedagogiek in de kinderopvang op gericht moet zijn. Dit moet in ieder geval gericht zijn op:

  1. Samenwerking met de ouders;
  2. Het bieden van veiligheid en verbondenheid;
  3. Het overdragen van normen en waarden:
  4. Het verwerven van sociale en persoonlijke competenties.

Voor de pedagogische onderbouwing gaat de wet uit van de opvoedingsdoelen van professor J.M. A. Riksen-Walraven. Zij omschrijft deze doelen als volgt:
“Als de vier pedagogische basisdoelen van opvoeding van kinderen in gezin en kinderopvang beschouw ik noodzakelijk:

  • Een gevoel van emotionele veiligheid;
  • Gelegenheid tot het ontwikkelen van persoonlijke competenties:
  • Gelegenheid tot het ontwikkelen van sociale competenties;
  • De kans om zich waarden en normen, de ‘cultuur’ van een samenleving eigen te maken.

‘Bij elk nieuw op te vangen kind moet de gastouder aan de ouders haar werkplan laten zien, waardoor ze kritisch blijft’

Bovenstaande komt in elk pedagogisch beleidsplan voor. Daarnaast heeft ieder bureau haar eigen visie op de kinderopvang. Er zijn er die een pedagogische stroming aan hangen zoals Reggio Emilia of één van de andere pedagogen.

Een gastouder zal het pedagogisch beleid van het gastouderbureau moeten vertalen naar haar eigen opvangsituatie. Daarom verwerkt de gastouder haar handelen in een pedagogisch werkplan. In het pedagogisch werkplan beschrijft de gastouder met welke middelen zij de opvoedingsdoelen wil realiseren. Onder middelen moet je verstaan, omgeving en materialen, dagritme en schema, de houding van de gastouder, de communicatie van gastouder met de kinderen en de samenwerking met de ouders.

Een pedagogisch werkplan zorgt voor bewustwording in het handelen van de gastouder. Bij elk nieuw op te vangen kind moet de gastouder aan de ouders haar werkplan laten zien, waardoor ze kritisch blijft naar haar handelen en het werkplan aanpast naar de veranderde situatie.

Wil je meer weten over pedagogisch beleid en het werkplan dan is het recent uitgekomen boek van Josette Hoex “WerkenderWijs” een aanrader. Wil je weten hoe je invulling kan geven aan het pedagogisch beleid van je gastouderbureau, neem contact op met je bemiddelingsmedewerkster. Zij kan je helpen bij het opstellen van een pedagogisch werkplan.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.