Bekijk hiervoor eens hoe het brein van jonge kinderen werkt. We hoeven hen alleen de ruimte te geven om deze talenten te ontwikkelen.
Binnen het onderwijs en ook kinderopvang komt er steeds meer besef dat deze 21ste-eeuwse vaardigheden van essentieel belang zijn. Vaak wordt hier binnen het onderwijs mee gestart. Maar ik wil nog een stapje verder gaan; start hiermee al bij de baby’s, dreumesen en peuters. En dan dus niet het schoolse leren, maar echt uitgaan van de natuurlijke drang van ontwikkelen en dit prikkelen.
Hiervoor hoeven we in onze pedagogische handelingen ‘alleen’ maar te voldoen aan de behoefte van kinderen; echt contact maken vanuit een onvoorwaardelijke en gelijkwaardige houding, waarin er geen oordeel (zie mijn eerdere blog) is over het gedrag van jonge kinderen. Hiermee scheppen we een ruimte, waarin de kinderen de kans krijgen om hun 21ste eeuwse vaardigheden te ontwikkelen.
‘Als wij jonge kinderen willen voorbereiden op de toekomst, dan vraagt dit om een rotsvast vertrouwen in hun natuurlijke ontwikkeling’
Een baby leert communicatieve vaardigheden, doordat hij gehoord en gezien wordt in zijn behoeften. Als de baby huilt heeft hij inlevingsvermogen nodig. Dreumesen die ruzie maken willen vooral leren uitzoeken hoe ze het zelf (soms in samenwerking met de pm’er) kunnen oplossen, zonder streng toe gesproken te worden. Een peuter die zindelijk wil worden, wil net zo stoer op de wc plassen als zijn groepsgenootje. Daar heeft hij geen sticker voor nodig.
Als wij jonge kinderen goed willen voorbereiden op de toekomst, dan vraagt dit om een rotsvast vertrouwen in de natuurlijke ontwikkeling van kinderen en jezelf als pedagoog. Er niet meteen bovenop zitten, door methoden aan te bieden of oplossingen aan te dragen, maar echt contact maken. Dat is een basishouding die jonge kinderen helpt de vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn in de 21ste eeuw. Dit is wat de kinderopvang bij uitstek biedt en kan versterken in een groep vol jonge kinderen.
De vorige keer schreef Sanne over het belang van goede coaching van pedagogisch medewerkers, met de nadruk op empathie. Lees deze blog