Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Blog Manuela Spaninks – Sluiten?

Recent vroeg een ondernemer aan mij om met hem mee te kijken naar zijn bedrijfsvoering. Hij vertelde dat hij eigenlijk best tevreden was over zijn financiële resultaten. De omzet was redelijk stabiel en de kosten waren onder controle. De toekomst zag er, ondanks alle malaise, nog rooskleurig uit. Of ik dat met hem eens was.
Blog Manuela Spaninks - Sluiten?

Tijdens een dergelijke analyse kijk ik altijd in detail naar de ontwikkeling van de omzet. Bezetting in relatie tot bouwkundige capaciteit en opengestelde capaciteit, instroom van baby’s en vraaguitval. Zolang je met je kosten mee kunt bewegen is er niet zo heel veel aan de hand.

Wat ik tegenwoordig steeds meer zie is dat er een groot verschil zit tussen bouwkundige en opengestelde capaciteit. Een opengestelde capaciteit die 50% (of minder!) is van de bouwkundige capaciteit is helemaal niet meer vreemd. De vaak redelijk vaste huisvestingskosten gaan daardoor steeds zwaarder op het resultaat drukken. Zorgelijk!

Soms moet je dan draconische maatregelen nemen en overgaan tot sluiting van een locatie. Het komt voor dat de bezetting zo laag is dat de directe (personeels)kosten niet meer terugverdiend kunnen worden. In dat geval kun je de locatie nog beter leeg laten staan (en als het niet anders kan het huurcontract uitzitten) dan de locatie openhouden. Ik denk ook dat we realistisch moeten zijn. Het is simpelweg niet (meer) mogelijk om in ieder dorp, of in iedere wijk een locatie open te houden.

 


“kijk nog eens goed naar je locaties en durf te sluiten.”

 

Bijzonder is dat ik ondernemers hoor zeggen dat sluiten niet mogelijk is, omdat dan een andere aanbieder de locatie zal overnemen. Noodgedwongen, om te voorkomen dat iemand anders met de buit gaat lopen, wordt de locatie open gehouden. Maar wat is dan de buit? De locatie is toch nagenoeg leeg? Waarom zou je concurrent deze locatie wel voldoende rendabel kunnen exploiteren en jij niet? Dat zet je toch aan het denken? Als je echt denkt dat de concurrent het wel voor elkaar krijgt, dan kun jij het toch ook?

Ik zeg niet dat iedere ondernemer elke locatie die net even niet lekker loopt direct moet sluiten. Maar ik zeg wel dat het noodzakelijk is om je een visie te vormen op de toekomst. Is dit een locatie die het gaat redden? Ik durf te wedden dat veel ondernemers al voordat ze de cijfers zien weten of het ooit nog goed gaat komen met een tegenvallende locatie.

Dat heb ik dus ook aan deze ondernemer geadviseerd. Het gaat inderdaad nog goed. Hij heeft de zaken onder controle. Maar de omzet loopt langzaam verder terug en sommige locaties balanceren op het randje. Wat ga je doen? Sluiten? In ieder geval niet stilzitten, maar doorpakken.

Dat is niet alleen goed voor je eigen organisatie, maar ook voor de hele markt. Want één ding is zeker. Als gevolg van de vele uitbreidingen van de afgelopen jaren is er nu gewoonweg teveel capaciteit beschikbaar. Dus, doe jezelf én de gehele markt een plezier, kijk nog eens goed naar je locaties en durf te sluiten.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.