Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog Manuela Spaninks – Managementinformatie

Ik blijf mij er telkens weer over verbazen dat er nog steeds organisaties zijn die niet beschikken over adequate managementinformatie. En dat in deze tijd, waarin iedere euro telt en waarin betrouwbare én tijdige informatie van levensbelang is. Ik zal het wel niet begrijpen, denk ik dan, maar hoe kun je een organisatie sturen die op het randje balanceert als je niet precies weet hoe het er nu en in de toekomst voor staat?
Blog Manuela Spaninks - Managementinformatie

Ik zoek daarbij niet naar informatie die tot in grote mate van detail terug blikt op hoe je het hebt gedaan. Leuk voor de accountants onder ons, maar niet van levensbelang. Nee, ik ben op zoek naar informatie die iets zegt over de toekomst. Een prognose voor de rest van het jaar in combinatie met scenario doorrekeningen met wat er gebeurt als we een bepaalde beslissing nemen of juist niet nemen. Alleen op die manier kun je toch sturen?

Eigenlijk is het heel simpel. Je moet iets kunnen zeggen over je toekomstige bezetting. Je kunt relatief eenvoudig een mogelijke stand berekenen aan de hand van de waarde van alle plaatsingscontracten. Kijk naar de instroom van baby’s in de afgelopen maanden, en doe een aanname over de toekomstige instroom. De vraaguitval kun je waarschijnlijk ook redelijk voorspellen aan de hand van werkeloosheidscijfers of demografische ontwikkelingen of gewoon op basis van wat je van je klanten hoort. Zo, je bezetting voor de toekomst is min of meer bekend.


‘Meer dan gezond verstand in combinatie met de achterkant van een bierviltje, een rekenmachine en een set aan basisinformatie is  eigenlijk niet nodig’

De personeelskosten zijn ook niet moeilijk te berekenen. Je weet hoeveel medewerkers je op je payroll hebt staan en welke kosten daarbij horen? Past het aantal in de toekomst nog bij je verwachte bezetting? Ja? Mooi. Anders weet je dat je aan de bak moet. Wat doet je verzuim? Hoger als 4%? Dan is er werk aan de winkel.

Huisvestingskosten zijn (helaas) redelijk vast. Dat maakt het wel weer eenvoudig om in kaart te brengen. Dan weet je ook meteen waar je een probleem hebt. Overige kosten zijn ofwel vast ofwel bewegen mee met de omzet. Een prognose maken hoeft dus niet moeilijk te zijn. En het mooie is, als je die prognose eenmaal hebt, kun je ook met scenario’s aan de slag. Wat gebeurt er als de omzet verder daalt? Of als ik een locatie sluit? Of als ik elders ga inkopen?

Je kunt natuurlijk alles in heel veel detail doorrekenen. Dat is ook heel verleidelijk (zeker voor financiële mensen). Maar meer dan gezond verstand in combinatie met de achterkant van een bierviltje, een rekenmachine en een set aan basisinformatie is er eigenlijk niet nodig.

Kan iemand mij uitleggen waarom relatief veel ondernemers nog steeds in het duister tasten?  Gebrek aan basisinformatie. Te moeilijk denken. Verdwalen in de details. Of simpelweg geen vertrouwen in je eigen gezonde verstand. We kunnen het wel! Maar dan moeten we wel boven de materie blijven staan, sturen op key items en vooral naar de toekomst blijven kijken en in mogelijkheden blijven denken. Toch leuk om eens te proberen tijdens een rustige zomerperiode…..

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.