Bovendien was in de relatief jonge kinderopvangsector weinig expertise voorhanden. Gelukkig hadden we wel de toolkit Governance Kinderopvang voorhanden, waar we dan ook gretig onze reglementen mee hebben opgesteld. Om deze nieuwe boardroom-dynamics beter samen te spelen, hebben we regelmatig experts ingevlogen die ons hierin deskundiger maakten. Soms deden we dit samen, maar veelal apart.
Inmiddels zijn we 8 jaar verder en wijzer geworden, maar het toezichthouden blijft een uitdaging, getuige alle problemen in verschillende sectoren. Hoe bewaak je de uitvoering van de organisatie zonder op de stoel van de bestuurder te gaan zitten? Afgelopen week heb ik enigszins weemoedig afscheid genomen van mijn voorzitter RvT. Dit was de laatste ‘oud-bestuurder’, die maar liefst 12 jaar lang het lief en leed van onze organisatie heeft bewaakt. Met haar vertrek heb ik nu te maken met een volledig nieuwe RvT en dat vereist opnieuw weer aanpassingsvermogen.
Ik heb naast mijn bestuurlijke functie bij Kinder Opvang Parkstad, nog 3 andere bestuurlijke functies en vind het af en toe moeilijk om een en ander vanuit een toezichthoudend perspectief te zien. Derhalve ben ik gestart met de opleiding Gecertificeerd Toezichthouder bij de Universiteit Maastricht (Supervisie). Het zijn 6 masterclasses waarbij allerlei verschillende invalshoeken van het toezichthouderschap door interessante sprekers worden belicht.
‘We staan voor een moeilijke opgave als de coronacrisis de werkgelegenheid gaat treffen’
Ik ben nu halverwege en kan concluderen dat ik de functie steeds beter begrijp. Dat is maar goed ook, want we staan de komende tijd voor een moeilijke opgave als de coronacrisis de werkgelegenheid gaat treffen.
Ook vraagt de nieuwe Governance code in de kinderopvang tot het herijken van onze waarden. In mijn kennismakingsgesprek deze week met onze nieuwe voorzitter RvT hebben we hierover al de nodige inspirerende ideeën uitgewisseld. Ik zie uit naar onze volgende vergadering!
Rest mij nog jullie een mooie vakantie te wensen.
Op onze locaties hebben veel pedagogische medewerkers noodgedwongen thuis gezeten en slechts beperkt thuis kunnen werken. Voor onze kantoormedewerkers en managers lag dat anders. Zij hebben goed een deel van hun werk thuis kunnen doen. Wat is goed? Hoe productief en effectief ben je met thuis werken? Lees de vorige blog van Jolanda