Volgens prof. dr. Jo Hermanns, ambassadeurs en enkele direct betrokkenen van het Landelijk Steunpunt, blijkt uit onderzoek binnen het onderwijs het volgende:
- In de afgelopen tien jaar is het aantal rugzakleerlingen toegenomen van 11.000 naar 39.000.
- Eén op de zes kinderen heeft een indicatie voor ‘iets speciaals’.
- Kinderen met een rugzak binnen het regulier onderwijs presteren beter dan kinderen met een dergelijke rugzak in het speciaal onderwijs.
- Rugzakkinderen die het reguliere basisonderwijs hebben gevolgd, halen eerder een havo- of vwo-examen dan kinderen die het speciaal onderwijs hebben doorlopen.
- Klasgenoten van rugzakkinderen presteren niet minder doordat er een ‘speciaal kind’ in de klas zit.
Een brede school is een kansrijke omgeving voor passend onderwijs. Ook vanwege het gegeven dat een brede school de belangrijkste vindplaats voor kinderen van 0 tot 12 jaar in de wijk is, waar ouders nog regelmatig komen, waar samenwerkende professionals geleerd hebben bruggetjes te slaan naar andere professionals dan de onderwijspartners. Echter, dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Samen met partners in de kinderopvang sta je sterker. Ik zie hier dan ook weer nieuwe kansen voor onze branche. Maar ik vrees dat we vanuit ons wettelijke kader wel weer op de vingers getikt zullen worden door de GGD.