Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog Jacqueline Butti – Quality time

In elke groep heb je er een paar… kinderen die niet opvallen. Ze doen met alles mee, blijven het liefst op de achtergrond en met een glimlach volgen ze alles wat er gebeurt. Ze zijn zelfstandig, proberen niet steeds over grenzen te gaan en zijn nooit in conflicten verwikkeld lijkt het. Ze gaan gewoon hun gangetje…
Jacqueline Butti-Korein Kinderplein.jpg
'Tegenwoordig zoek ik al gauw even speciaal oogcontact met deze kinderen aan het begin van de middag.'

Zet daar tegenover de kinderen die hun enthousiasme uiten met een behoorlijk volume en anderen die datzelfde volume gebruiken om te laten weten dat ze het ergens helemaal niet mee eens zijn. En dat beweegt zich op een middag bij de bso door elkaar.

Er gebeurt veel tegelijk; als pm’er moet je de vijf kinderen die om je heen staan te dringen om het eerst je aandacht te krijgen eerst even een halt toeroepen en ze een voor een antwoord geven. De afwas stapelt zich op en moet nog verwerkt worden, je collega vraagt zich af of twee kinderen bij een andere groep zijn gaan spelen en je coach komt even een opmerking maken over een overleg. En buiten de vijf bij je lopen er dan nog vijftien kinderen ‘los’ rond.

‘De rustige kinderen blijken zoveel te vertellen te hebben als ze even individuele aandacht krijgen’

In zo n drukte moet je met je collega prioriteiten stellen en dat geeft weinig problemen, al is het soms wel intensief allemaal. Wat lastiger is het als je een nogal ‘dynamische’ groep hebt met een aantal kinderen dat altijd vooraan staat om zich te laten horen of je aandacht op te eisen; positief of negatief. Het levert het dilemma op dat je positieve aandacht wilt geven aan positieve initiatieven maar dat je je realiseert dat de enthousiastelingen en brompotjes je aandacht  wegtrekken bij de ‘onopvallende’ kinderen.

Je voelt het als pm-er als het die kant opgaat en dan trap ik hard op de rem. De ‘rustige’ kinderen blijken zoveel te vertellen te hebben als ze even individuele aandacht krijgen buiten de groep en genieten van je aandacht. Quality time dus voor deze kinderen. Ik stuur de ‘geluidsdragers’ weg naar collega’s als ik met deze kinderen bezig ben. Tegenwoordig zoek ik al gauw even speciaal oogcontact met deze kinderen aan het begin van de middag, over de hoofden heen…door de geluidsbarrière heen…en dat bevalt ons prima!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.