Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog Alicia Kooijman – Social media onschuldig?

We zien het steeds vaker; kinderopvang organisaties met een eigen Twitter- of Facebookaccount. Leuk om bijvoorbeeld foto’s van kinderen te kunnen delen met ouders. Het werkt heel gemakkelijk. Je hoeft absoluut geen technische kennis te hebben en je kunt zo aan de slag. Het lijkt allemaal zo onschuldig, maar vergis je niet...
Blog Alicia Kooijman - Social media onschuldig?
Foto: Alicia Kooijman

Wie zich beter gaat verdiepen in social media, komt al snel tot de conclusie dat het niet alleen mogelijkheid biedt om foto’s te delen. Er wordt steeds beter nagedacht over welk doel welke social media hebben en hoe dit in relatie tot elkaar gebruikt kan worden. social media wordt ook steeds vaker als zakelijk medium ingezet.

Hoe zorg je ervoor dat ouders meer te weten komen over de kwaliteit van jouw kinderopvangorganisatie? Met social media kun je eenvoudig afbeeldingen met een pakkende tekst posten of tweeten. Maar zijn ouders via dat kanaal ook actief? Voordat je  boodschappen de wereld in stuurt, kun je je afvragen; “Wat wil ik ermee bereiken?” Een argument als: “Maar onze concurrent heeft het, dus dan doen wij het ook maar”, is geen goede reden. Denk er goed over na. Het bijhouden van social media is echt een dagtaak. Het heeft veel tijd en aandacht nodig.


‘Laten zien wat kinderen allemaal meemaken, is ontzettend leuk. Maar via de minder beveiligde kanalen, zoals Social Media en email, kunnen foto’s vrij eenvoudig in de verkeerde handen terecht komen’

Bedenk goed wie social media binnen de organisatie gaat beheren. Naast het feit dat je met een bepaalde tone-of-voice je doelgroep wil bereiken, kun je ook reacties terug verwachten. Het is belangrijk om social media levendig te houden, in te spelen op de actualiteit en een (snelle) reactie namens de organisatie te geven.

Nog even terug naar het delen van foto’s. social media is een handige manier om ouders snel van belangrijke en leuke gebeurtenissen op de hoogte te brengen. Ouders zien niets liever dan hun eigen kind, gelukkig en vrolijk op de kinderopvang. Maar denk als organisatie goed na over de veiligheid en de privacygevoelige gegevens die je de wereld van het internet instuurt. Veel kinderopvangorganisaties werken met verklaringen die namens ouders ondertekend moeten worden over het gebruik van beeldmateriaal van hun kinderen. Laten zien wat kinderen allemaal meemaken, is ontzettend leuk. Maar via de minder beveiligde kanalen, zoals Social Media en email, kunnen foto’s vrij eenvoudig in de verkeerde handen terecht komen. En dat is het laatste wat je wenst. Foto’s delen met ouders kun je daarom beter in een beveiligde omgeving doen.

Tot slot, Social Media lijkt onschuldig en vooral handig. Het brengt ook zeker voordelen met zich mee. Maar wees bewust van de gevaren en gebruik het met verstand. “Ieder voordeel heb zijn nadeel”: zou Cruijff zeggen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.