Digitale prentenboeken
Zijn echte prentenboeken beter dan digitale prentenboeken? Dat is eigenlijk geen goede vraag, want het gaat om twee verschillende dingen. Ze hebben allebei hun eigen mogelijkheden én hun eigen beperkingen. Lees meer
Kijk eens naar geluidklimaat
Kinderen gillen graag. In het vuur van het spel, uit frustratie of gewoon omdat het zo leuk is dat je zoveel geluid kan produceren. Dat levert stress op, niet alleen bij andere kinderen, maar ook bij pedagogisch medewerkers. Gelukkig is er iets aan te doen: verander het gedrag én de akoestiek in de ruimte. Een goed geluidklimaat zorgt ervoor dat iedereen zich prettiger voelt. Lees meer
Marijke Kakes: Buitengewoon oppersprokkelaar
Oppersprokkelaar, wordt ze ook wel genoemd. Overal haalt Marijke Kakes materialen vandaan om te gebruiken in ‘haar’ natuur-bso Wiedewei Buitengewoon. Kinderen kunnen op ontdekkingstocht, komen tot rust en leren zichzelf kennen. ‘Ik hoop dat kinderen thuis zeggen dat ze geen betegelde tuin meer willen hebben, maar een stukje groen.’ Lees meer
Mentor in de kinderopvang
Sinds twee jaar heeft ieder kind in de kinderopvang een mentor. Dit mentorschap is een verplichting vanuit de Wet IKK. Het doel: de kwaliteit en de toegankelijkheid van de kinderopvang verbeteren. Tijd om eens te kijken hoe het mentorschap wordt ingevuld en hoe het in de praktijk werkt. Lees meer
Triple P in de kinderopvang
Triple P is een succesvol opvoedprogramma voor ouders. Ook in de kinderopvang is enige ervaring opgedaan met de aanpak. Wat houdt deze in? ‘Positief opvoeden begint bij de relatie die je met een kind hebt.’ Lees meer
Andere artikelen:
- ‘We zijn vooral een klankbord’
- Samenspelen of alleen
- ‘Nerveus knipperde hij met zijn ogen’
- Mijn locatie
- ‘Je gaat anders naar kinderen kijken’
- In dialoog met de pedagoog
- Digitale vaardigheden
- Column – Naschokken