1 tot 3 jaar
Welke kant kan je opbuigen? En wat kan je allemaal met je tong? En met je ogen? Met je vingers kun je dingen oppakken, maar waar dienen je tenen eigenlijk voor? Wat kan je neus ruiken en waar komt je stem vandaan? Ga buigen, pakken, ruiken, snuiven, proeven, grommen en springen.
3 tot 4 jaar
Bedenk verrassende activiteiten waarbij je je lichaam anders gebruikt dan anders: normaal schilder je door een kwast vast te houden met je handen. Doe nu je sokken uit en probeer de kwast vast te houden met je tenen. Veel moeilijker! Lukt het om te schilderen met je voeten? Lukt het om te kwasten? Je kunt het ook makkelijker maken: zet een bak met kindvriendelijke verf in alle kleuren van de regenboog neer en laat de kinderen dan stappen op een groot vel papier. Stuur niet, begeleid alleen dusdanig dat er geen verf in de mondjes verdwijnt. Voeten zijn wat dat betreft veiliger dan handen. Uiteraard vraag je ouders van tevoren om oude schilderkleding.
2 tot 4 jaar
Een vervolg hierop. Probeer voorwerpen te verplaatsen met je mond of je ellebogen. Klem een zachte bal, een knuffel of een ander zacht stuk speelgoed tussen je knieën en probeer er een stukje mee te lopen. Doe dat ook met de ellebogen. Probeer dan een licht voorwerp te verplaatsen met je mond. Breng een wedstrijdelement in door een parcours te maken.
1 tot 4 jaar
Expressie: gebruik je lichaam tijdens allerlei dansvormen, maar wijk af van de gebruikelijke dansjes. Geef zelf het enthousiaste voorbeeld. De kinderen volgen vanzelf. Hups op je billen over de grond, dans op handen en voeten of kronkel op de grond op de muziek. Ook leuk: je mag alleen dansen met je hoofd of alleen met je handen. De kinderen moeten daar echt over nadenken, het resultaat is grappig.
Andere activiteiten:
- Thema: Lichaam & geest
- Groter is zwaarder (ruimtelijk inzicht)
- Mediteren kan je leren (sociaal-emotionele ontwikkeling)