[8 tot 12 jaar] Flyer maken
> Maak met elkaar een flyer (bijvoorbeeld 1 A4 aan beide zijden bedrukt) waarop je aankondigt voortaan elke maand op een vaste dag met een karretje door de buurt te gaan om schone plastic materialen op te halen. De kinderen maken foto’s van plastic dopjes, oude cd’s, schone plastic flessen, gekleurde bekers, et cetera, zodat buurtbewoners duidelijk weten wat veilig en geschikt is voor kinderen.
[6 tot 8 jaar] Buurt informeren
> Een groep kinderen gaat op pad om de folders te verspreiden. Hier en daar bel je aan om het verhaal te vertellen, soms doe je alleen de folder door de brievenbus. De kinderen leren hiervan om te communiceren en hoe je je gedraagt tegenover anderen. Je kunt van tevoren tijdens een rollenspel met elkaar oefenen hoe je je verhaal duidelijk en enthousiast onder woorden brengt. Denk aan de 5 W’s: Wie, Wat, Waar, Wanneer en Waarom. Dus: vertel welke bso dit organiseert (naam en locatie), wat het plan precies is (eigen bso-recyclingcentrum), waarom je dit doet (goed voor het milieu én kosteloos materiaal om te knutselen) en wanneer je voortaan langskomt (bijvoorbeeld elke eerste vrijdag van de maand). Natuurlijk is er begeleiding van pedagogisch medewerkers ter ondersteuning en voor de veiligheid.
> De kinderen nemen de flyer ook mee naar huis, want ouders kunnen thuis ook een recyclingbak neerzetten. Zo worden thuis en kindercentrum middels dit project aan elkaar verbonden.
[6 tot 12 jaar] Materialen ophalen
> Maak een rooster voor de ophaaldienst en ga eens per maand met de kar door de buurt.
[Alle leeftijden] Schoonmaken en sorteren
> Als de ‘vangst’ binnen is, kunnen alle kinderen helpen met het schoonmaken van de recycling materialen. Even door een sopje en goed drogen. Vervolgens worden de materialen gesorteerd op kleur en materiaal (karton, metaal, apparaten-onderdelen, plastic, textiel, et cetera). Een goede oefening voor de jongere kinderen.
[Alle leeftijden]
> De bakken zijn nu een leuke bron voor kosteloos creatief materiaal. Een vol recyclingcentrum betekent een overweldigende hoeveelheid mogelijkheden. Dit kan te veel prikkels voor kinderen opleveren. Het is beter en uitdagender om tijdens de opdracht de kinderen te beperken. Ze mogen bijvoorbeeld twee kleuren kiezen. Of twee kleuren en twee materialen.
Wil je meer leuke activiteiten opzoeken in onze activiteitenbank? Ga naar het Dossier Activiteiten >>