Bij kinderen met een achterstand wordt te snel alleen gefocust op taalachterstand. Hierdoor is de aanpak van taalproblemen niet altijd effectief. Er kunnen ook andere oorzaken voor taalachterstand zijn. Dit concludeert orthopedagoog Anne Keegstra van het Universitair Medisch Centrum Groningen.
Wel effect voor allochtonen
Als kinderen een taalachterstand hebben wordt er in peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en scholen gewerkt met taalstimuleringsprogramma’s. Maar deze programma’s waarin kinderen met spelletjes en oefeningen spelenderwijs met taal bezig zijn, zijn lang niet altijd effectief. Anne Keegstra onderzocht 136 kinderen in groep één van vier verschillende basisscholen in Groningen en Rotterdam. Ze stelde vast dat alleen allochtone kinderen die onvoldoende in aanraking komen met het Nederlands baat hebben bij de programma’s.
Andere problemen
Veel van de overige kinderen blijken bij nader inzien andere problemen te hebben. Ze horen bijvoorbeeld niet goed, maar er kan ook sprake zijn van een achterstand in de algehele ontwikkeling. Keegstra stelt dat de oorzaak van taalachterstand niet grondig genoeg in kaart wordt gebracht. ‘Er kunnen heel specifieke problemen zijn, bijvoorbeeld een gebrekkige woordenschat of problemen bij de articulatie. Alleen als je dat goed in kaart brengt, kun je de juiste hulp bieden.’
Foto: Stock.xchng