Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Blog Sanne Bosmans - Rust voor pedagogische kwaliteit

Heb jij het ook zo druk op het werk en kijk je ernaar uit om meer rust te hebben? Met als gevolg dat de pedagogische kwaliteit er niet langer bij inschiet. Vanuit rust ontstaat er ruimte en tijd om de pedagogische kwaliteit te borgen in de praktijk. In dit blog lees je hoe je doormiddel van één tool al voor meer rust zorgt.
Sanne Bosmans - Forsa!.jpg
'Je hebt ook geen idee waar je de tijd vandaan haalt om te observeren op de groepen en je team te coachen.'

Herken jij het als pedagogisch coach, -specialist, senior of pm’er met extra verantwoordelijkheden ook dat je wordt opgeslokt door de waan van de dag? Taken zoals: het beantwoorden van je mail, het ingaan op vragen van je team, die in- en uitloop van je kantoor, regelen van vervanging, wijzigingen in het rooster en andere hand en spandiensten vergen veel tijd.

Rennen en vliegen

Het zorgt ervoor dat je vaak een aan het rennen en het vliegen bent. Met als gevolg: je hebt niet de tijd om eens rustig na te denken hoe je de pedagogische kwaliteit versterkt en borgt. Je hebt ook geen idee waar je de tijd vandaan haalt om te observeren op de groepen en je team te coachen.
'Ik wil al weken mijn nieuwe kennis over breinontwikkeling van baby’s delen met mijn team, maar ik kom er gewoon niet aan toe', aldus een manager.

Tijd tekort?

Ik merk steeds meer dat ik en velen met mij, veel te veel willen in een te korte tijdspanne. Met als gevolg dat ik me gehaast en licht gestrest voel. Herken jij dat? Aan mezelf merk ik dat ik dan allerlei taken tegelijkertijd wil doen, ik ga sneller praten, sneller lopen en harder tikken op mijn toetsenbord. Ik vergeet dan ook om pauzes te nemen; een boterhammetje kan ik ook wel achter mijn laptop eten. Maar eigenlijk houd ik mezelf voor de gek. Er is geen tijd tekort, er zit altijd 24 uur in een dag. Ik heb wel een tekort aan rust, maar hier kan ik zelf wat aan doen. Ik merk steeds meer dat ik meer rust en ontspanning ervaar, als ik mijn werk anders organiseer. Met als gevolg dat ik vele malen beter in staat ben om kwalitatief goed werk te leveren.

'Ik merk steeds meer dat ik meer rust en ontspanning ervaar, als ik mijn werk anders organiseer'

Rust door één voor één principe

Een belangrijke stap, die ik zelf ondervonden heb, is door echt maar één ding tegelijk te doen. Ik hoor je bijna roepen; ‘Dat gaat toch helemaal niet in mijn werk, ik word constant gestoord!’ Natuurlijk word je continu onderbroken in je werkzaamheden. Je kunt er dan voor kiezen om ja te zeggen tegen datgene wat je aan het doen bent (bijvoorbeeld bedenken hoe je je kennis over de breinontwikkeling van baby’s gaat implementeren in je team). Dat betekent nee te zeggen tegen diegene die je belt. Een handige tool voor mij is dan om mijn telefoon op vliegtuigstand te zetten. Dan ben ik inderdaad niet bereikbaar. Maar doordat ik dan met volle aandacht en concentratie aan mijn taak werk, ben ik sneller klaar en dus ook weer in no-time telefonisch bereikbaar.

Rust voor pedagogische kwaliteit

Een win-winsituatie dus. Door dit principe toe te passen, maak je een begin om je niet zomaar meer af te laten leiden door allerlei regelzaken. Dat klinkt makkelijk, maar het is een hele uitdaging om in alle hectiek rust te creëren op het werk. Deze uitdaging wil ik graag met jou en je collega’s aangaan. Uit eigen ervaring weet ik namelijk dat dit zo ontzettend veel oplevert! Je ervaart ontspanning, je levert beter werk en je draagt zo ook echt iedere dag bij aan een ontspannen omgeving voor je team en de kinderen. Deze ontspanning is de eerste stap om pedagogische kwaliteit ook echt weer prioriteit te maken en je niet te laten opslokken door allerlei regel- en randzaken. Ga jij samen met mij en je collega’s de uitdaging aan?

Of registreer je om te kunnen reageren.