Ouders waarderen dit. En toch vinden onze ouders het (net als wij) ook erg belangrijk om na een drukke dag gezellig samen aan tafel te zitten met een lekkere en gezonde maaltijd. Niets is zo belangrijk als even tijd voor elkaar! Dat hebben we goed in onze oren geknoopt en daar onze eigen draai aan gegeven.
Als kinderopvangorganisatie (en als ervaren ouders) weten wij hoe hectisch het er bij gezinnen met jonge kinderen aan het einde van de werkdag aan toe kan gaan. De tijd tussen het ophalen van de kinderen bij de opvang en het naar bed brengen is kort. Terwijl iedereen moe is, moet er worden gekookt, gegeten en bijgepraat. Het is logisch dat de rust en aandacht voor elkaar er dan gemakkelijk bij inschieten. Wij vinden dat jammer, want het is zo belangrijk dat je als gezin tijd hebt voor elkaar. Uit die gedachte is KION aan Tafel ontstaan: een online bezorgservice van dagverse maaltijden bij onze opvanglocaties. In een handomdraai staat er thuis een verse maaltijd op tafel. Het voorkomt een hoop gedoe en je wint er tijd mee voor elkaar!
‘Inmiddels zijn er binnen één week al 41 bestellingen geplaatst’
Met KION aan Tafel combineren we gemak, gezondheid, maatschappelijke betrokkenheid en aandacht voor elkaar door online verse maaltijden aan te bieden. Dat doen we samen met de Nijmeegse cateraar BliXem (een maatschappelijke onderneming van Pluryn), die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de mogelijkheid geeft om werkervaring op te doen. De keuze voor BliXem als partner was snel gemaakt. Als Nijmeegse organisatie zoeken we zoveel mogelijk lokale samenwerkingspartners bij onze projecten. Daar komt bij dat KION en BliXem dezelfde missie hebben om mensen kansen te bieden om het beste uit zichzelf te halen. Wij zijn er blij mee dat wij op deze manier ook mensen kunnen steunen, die niet tot onze primaire doelgroep behoren. De opbrengst van KION aan Tafel vloeit volledig terug naar BliXem om deze maatschappelijke werkplek in Nijmegen blijvend te stimuleren.
Dit nieuwe product is een resultaat van een innovatieproces binnen KION waarbij ouders, kinderen, pedagogisch medewerkers en clustermanagers betrokken zijn. Ouders en kinderen hebben meegedaan aan een proeverij om de maaltijden te testen en waarderen. Daarna zijn we klein gestart op één locatie, hebben inmiddels al onze tweede locatie aangesloten en gaan we de komende weken door met het uitrollen naar meerdere locaties. De eerste reacties zijn positief en ouders plaatsen al volop bestellingen! Inmiddels zijn er binnen één week al 41 bestellingen geplaatst.
We starten onze innovaties bewust klein, zodat we kunnen leren en aanpassen en een verbeterde versie van het product verder uit kunnen rollen. Ben je benieuwd naar ons nieuwe product? Kijk dan eens op www.kionaantafel.nl
Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties. Speelt dit ook op jullie locaties?
In zijn functie als innovator is het voor Jorn belangrijk om goed te kunnen luisteren naar de wensen van professionals, ouders en kinderen. Maar hoe doe je dat: goed luisteren? Bekijk de tips in zijn vorige blog