Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog Jolanda Rikers – Werkdruk

De werkdruk is te hoog. Dat was de laatste belangrijkste conclusie uit de laatste medewerkertevredenheidsmeting. Met een rapportcijfer van 6,4 scoorden we behoorlijk onder de landelijke benchmark van 6,9.
Jolanda Rikers Kinderopvang Opvang Kerkrade.jpg
Uit een medewerkertevredenheidsmeting van KOK kwam naar voren dat sommige pm'ers een hoge werkdruk ervaren.

Opvallend hierbij was hoge standaarddeviatie. Dit impliceert dat de rapportcijfers sterk uit elkaar liggen. Dus sommige medewerkers waarderen veel lager dan de 6,4 en anderen weer veel hoger. Alle andere punten zaten overigens wel ruim boven de benchmark.  Vandaar dat ik nu even verder inzoom op de werkdruk.

Want wat is werkdruk?

Werkdruk is wat anders dan het druk hebben op je werk. Zolang je het als werknemer kunt bolwerken, hoeft het niet tot problemen te leiden. Sommige mensen vinden het zelfs prettiger om het druk te hebben dan om zich te vervelen. Op het moment dat de balans tussen de werkbelasting en de belastbaarheid van de werknemer verstoord raakt, is er sprake van werkdruk. Werkdruk treedt dus op als je het werk niet binnen de gestelde tijd af kunt krijgen of niet meer aan de gestelde eisen kunt voldoen.

‘Ik ben van mening dat we bereid moeten zijn om de organisatie van ons werk eens kritisch onder de loep moeten nemen.’

Om meer zicht te krijgen op de werkdruk binnen onze organisatie en de mogelijke oplossingsrichting heb ik onze locatiemanagers gevraagd om het gesprek aan te gaan met hun medewerkers. Dit is inmiddels gebeurd en ik heb een mooie analyse met verbeteracties ontvangen.

Een en ander wordt na het zomerreces pas besproken, want ik wil ook niet te snel in de oplossing van meer inzet van personeel schieten.

Ik heb voor de vakantie al wat contacten gelegd met hogescholen en universiteiten op het gebied van facilitair management en robotisering. Ik ben van mening dat we bereid moeten zijn om de organisatie van ons werk eens kritisch onder de loep moeten nemen. Wat doen we wanneer en welke repeterende werkzaamheden kunnen we ook anders doen? Maar vooral wat kunnen we hierbij leren van andere sectoren zoals horeca, maar ook schoonmaakbedrijven.

Natuurlijk moeten we dit samen met onze medewerkers oppakken, want de aanschaf van de robotstofzuigers werd niet overal geapprecieerd. De enigszins rustige vakantietijd bied mij in ieder geval de ruimte om hierover eens goed na te denken.

De vorige keer schreef Jolanda een echte zomerse weblog met de titel ‘pootje baden’. Lees deze blog

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.