Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Eisen VVE aangescherpt

Het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie is gewijzigd. In juni 2016 is door het ministerie OCW besloten de voorwaarden aan te scherpen, nadat bleek dat deze de educatieve kwaliteit onvoldoende waarborgen.
besluitpedagogischmedewerkerANP.jpg
Er worden in het gewijzigde Besluit ook nadere eisen gesteld aan het pedagogisch beleidsplan en aan het opleidingsplan. - Foto: ANP Foto

Dat meldt Brancheorganisatie Kinderopvang. Organisaties die voorschoolse educatie (VVE) aanbieden, moeten voldoen aan eisen van het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie.

‘Uit signalen van de Inspectie van het Onderwijs en de GGD-inspectie blijkt dat de eisen in het Besluit de totstandkoming van educatieve kwaliteit onvoldoende borgen’, zo staat in het besluit beschreven. ‘De eisen zijn soms weinig specifiek, te laag of onduidelijk. De voorgestelde aanscherpingen richten zich vooral op betere borging van de kwaliteit van de beroepskrachten VVE.’

Specifieke scholing

In het Besluit staat onder meer dat pm’ers als onderdeel van de beroepsopleiding specifieke scholing op het gebied van VVE hebben gevolgd in de vorm van een keuzedeel, en dat met een voldoende hebben afgerond. Als de specifieke scholing VVE geen onderdeel uitmaakte van de beroepsopleiding, moet  aantoonbaar bijscholing VVE met voldoende resultaat zijn gevolgd.

Mondelinge taalvaardigheid

Ook moeten pm’ers ten minste niveau 3F beheersen op de onderdelen Mondelinge Taalvaardigheid en Lezen. Voor de G37 en G86 (grote en middelgrote gemeenten) gaat deze wettelijke eis per 1 augustus 2017 in. Deze eis was voor hen al van kracht op basis van eerder gemaakte bestuursafspraken. Pedagogisch medewerkers in de G-overig (kleine gemeenten) hebben tot 1 augustus 2019 de tijd om aan deze eis te gaan voldoen.  

In het Besluit staat: ‘Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam is gebleken dat meer dan de helft van de medewerkers in de voorschoolse opvang en kinderopvang de Nederlandse taal onvoldoende beheerst. Internationaal onderzoek heeft aangetoond dat verschillen in taalrijkheid van de omgeving van jonge kinderen tot enorme verschillen kan leiden in de omvang van de woordenschat aan het begin van de schoolloopbaan. Het zijn verschillen die later bijna niet meer in te halen zijn.’

Er worden in het gewijzigde Besluit ook nadere eisen gesteld aan het pedagogisch beleidsplan en aan het opleidingsplan. Er worden uiteenlopende beleidsinstrumenten ingezet, waarvan de aanpassing van het Besluit er één is.

Lees hier het gewijzigde Besluit en de toelichting daarop.

Het loont om te investeren in voorschoolse voorzieningen van hoge kwaliteit, dat concluderen hoogleraar economie Janneke Plantenga en universitair docent Thomas van Huizen van de Universiteit Utrecht. Lees meer

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.