Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Klachtenvrije locaties krijgen Geschilvrij Certificaat

Kinderopvangorganisaties, gastouderbureaus en peuterspeelzalen tegen wie in 2016 geen officieel geschil is ingediend bij de Geschillencommissie, ontvangen één dezer dagen een ‘klachtenvrijbrief 2016’. De commissie raadt aan om het bijbehorende certificaat op een zichtbare plek op de locatie op te hangen.
Geschil.jpg
Veel vragen van ouders en oudercommissies die bij de Geschillencommissie belanden

Op die manier kunnen kinderopvangorganisaties hun ouders wijzen op de goede dienstverlening. Bij de klachtenvrijbrieven hoort een Geschilvrij Certificaat. Deze worden naar locaties gestuurd.

Geschillencommissie

Het Klachtenloket Kinderopvang is ondergebracht bij de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen, en bestaat in deze vorm sinds 1 januari 2016. Voorheen konden ouders en kinderopvangorganisaties terecht bij regionaal georganiseerde klachtencommissies of bij de grotere Stichting Klachtencommissie Kinderopvang (SKK). Het Klachtenloket Kinderopvang en de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen zijn in opdracht van het Ministerie van SZW, en in nauw overleg met BOinK, de Brancheorganisatie Kinderopvang en Sociaal Werk Nederland (voorheen MOgroep), ontwikkeld en ingericht.

Terugkerende thema’s

Organisaties die wel te maken kregen met een geschil, krijgen ook een brief toegestuurd. Hierin staat over welke vestiging een geschil is ingediend en waar het over gaat. Veel vragen van ouders en oudercommissies gaan over contracten, over financiën en over het aantal uren dat afgenomen moet worden. Daarnaast zijn kwaliteit en veiligheid belangrijke aandachtspunten. Het Klachtenloket Kinderopvang heeft op zijn site al veel vragen over deze onderwerpen beantwoord. Ook is er een overzicht te vinden van eerdere uitspraken. Zo kunnen geïnteresseerden al zien of het indienen van een geschil zin heeft. Houders hebben veel vragen over opzegtermijnen en procedures in geval van een klacht.

Het Klachtenloket Kinderopvang werd in het begin vooral gevonden door ouders en oudercommissies en minder door kinderopvangorganisaties. Het Klachtenloket riep kinderopvangondernemers daarom vorig jaar op om bij geschillen contact op te nemen. Lees meer

Sinds dit jaar heeft de Geschillencommissie een rubriek in vaktijdschrift Management Kinderopvang. Hierin bespreekt de organisatie steeds een nieuwe casus.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.