Bureau Buitenhek hield medio augustus 2016 een steekproef onder 56 dagopvangverblijven, 40 bso’s, 13 peuterspeelzalen en 17 gastouders. Hieruit bleek dat kinderdagverblijven zich amper online profileren.
Effect op het kind
Slechts 3% van de kinderdagverblijven onderscheidt zich door het omschrijven van hun specifieke pedagogisch beleid. Bijvoorbeeld door aan te geven welke opvoedmethode, zoals Gordon, zij hanteren. De meeste kinderdagverblijven (79%) vermelden echter alleen de wettelijke pedagogische basisbehoeften, zoals vermeld in de Wet Kinderopvang. En 18% communiceert niet of nauwelijks over pedagogische klantbeloftes. Verder is opvallend dat het effect van het pedagogisch beleid op het kind nauwelijks wordt vermeld. Slechts in uitzonderingsgevallen wordt dit expliciet omschreven. Meestal aan de hand van testimonials of referenties van huidige of voormalige klanten.
Unique selling point
Hoe anders is dat bij houders van buitenschoolse opvang. Maar liefst 45% informeert en demonstreert online hun pedagogisch beleid. Ze omschrijven specifiek hun pedagogische uitgangspunten (antroposofisch, meervoudige intelligentie) of hun kenmerkende aanbod (natuur, sport). Ook zetten zij in vergelijking met kinderdagverblijven meer in op een vertaling van de pedagogische klantbehoefte naar de praktijk of de werkvloer van de bso. Circa 38% maakt die vertaling op de website, bij kinderdagverblijven slechts 7%. Ook worden de voordelen van het pedagogisch beleid vaker omschreven.
VVE-programma
Peuterspeelzalen (38%) zetten hoofdzakelijk in op VVE-programma’s als onderscheidende klantbelofte en scoren vooral goed op praktijkgerichte voorbeelden. Aan de andere kant informeert bijna een kwart niet of nauwelijks over het pedagogisch beleid. Verder bleek uit de steekproef dat geen enkele gastouder zich profileert met een onderscheidend pedagogische klantbelofte die verder reikt dan het wettelijk kader.
Geen grote rol
Uit eerder onderzoek blijkt dat het onderscheid in pedagogisch klantbelofte vooralsnog geen grote rol speelt bij de keuze van ouders voor een specifiek opvangaanbod. Vooral nabijheid, beschikbaarheid en aardige en bekwame leidsters zijn belangrijke factoren om voor een kinderopvangorganisatie te kiezen. De komende jaren zal blijken of de pedagogische klantbelofte bij de selectiecriteria van potentiële klanten aan impact wint.
Het gebouw en de inrichting van een kindercentrum zijn het visitekaartje van een organisatie. In deze tijd van toenemende concurrentie dus iets om aandacht aan te besteden. Lees meer>>
Gek genoeg wordt er bij ons nooit naar pedagogisch beleid gevraagd door ouders. Ouders kiezen heel erg voor sfeer, activiteitenaanbod, vaste gezichten op de groep en vooral flexibiliteit en service. Wij hebben drie BSO groepen.
Wat jammer uit dit stukje dat er geen enkele gastouder zich profileert met een onderscheidend pedagogische klantbelofte die verder reikt dan het wettelijk kader. Ik ken er namelijk best een aantal die dit wel doen of inmiddels mee bezig zijn. Maar gelukkig is de steekproef gdaan onder maar 17 gastouders