Ruim de helft van de MKB-organisaties (10 – 250 medewerkers) die meededen aan het onderzoek hebben wel eens te maken gehad met een langdurig arbeidsongeschikte medewerker. Toch worden de risico’s van langdurige arbeidsongeschiktheid nog altijd onderschat en schiet de kennis van MKB’ers over de geldende wetgeving tekort, constateert Aon Nederland.
Twaalf jaar
Zo schatten de respondenten in dat werkgevers in het uiterste geval vier jaar de kosten betalen van de uitkering aan hun zieke personeel. En voor personeel met een tijdelijk contract is dit volgens hen drie jaar. Maar in werkelijkheid is dit maar liefst twaalf jaar, zowel bij een vast als tijdelijk dienstverband. Zo kunnen de kosten voor een werkgever al snel oplopen tot 200.000 euro.
Overheid
De helft van de respondenten denkt onterecht dat de duur van de uitkering afhankelijk is van hoe lang een medewerker in dienst is geweest, en dat de werkgever niet meer hoeft te betalen als een tijdelijk contract afloopt. Ook opvallend: ruim een kwart denkt dat de overheid na twee jaar ziekte de uitkering aan langdurig zieke medewerkers financiert. In werkelijkheid blijven werkgevers zelf direct of indirect verantwoordelijk voor de uitkeringslast.
WGA
Vanaf 1 januari 2017 kunnen werkgevers voor de volledige Werkhervattingsregeling Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA) kiezen voor een publieke of private verzekering. Maar om daarin een goede keuze te maken, moeten ze goed op de hoogte zijn van de risico’s. En dat zijn ze nu dus niet, stelt Aon. Terwijl er veel op het spel staat. Meer dan de helft van de deelnemende ondernemers en HR-managers liet in het onderzoek weten dat een arbeidsongeschikte medewerker hét verschil kan maken tussen winst en verlies.
Kijk voor meer informatie over de WGA op de website van Aon.
Bij payrolling kent de werkgever geen doorbetalingsplicht bij ziekte of arbeidsongeschiktheid. Is deze constructie iets voor de kinderopvang? Lees meer