Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Tien tips voor een betere website

Nederlanders voeren zo’n zes miljoen keer per jaar op internet zoektermen in als ‘kinderopvang’, ‘bso’ of ‘kinderdagverblijf’. Dat bewijst dat ouders vooral online zoeken naar kinderopvang. Een professionele, vindbare website is dan ook cruciaal voor een kinderopvangorganisatie, of je nu groot of klein bent. De kwaliteit varieert echter enorm. Specialist Jeroen Pernot van KDV Online geeft tien tips voor een betere website.
Website optimaliseren in de kinderopvang
De klant klikt weg als uw website er niet professioneel uitziet - Foto: ANP

1 Wees vindbaar
Zorg dat de website binnen je marktgebied/regio in de top 3 van de Google-zoekmachine verschijnt. Wie bovenaan de lijst verschijnt, krijgt achttien procent van de zoekers, positie 4 minder dan vijf procent en nummer 10 in het Google-lijstje wordt nog maar door één procent aangeklikt. Een goede positie in Google kan het aantal bezoekers verveelvoudigen. Dit realiseer je door een professionele webbouwer in te schakelen die weet hoe je de website qua content en navigatie opbouwt voor optimale vindbaarheid.

2 Aangepast voor mobiel
Een eigentijdse website is total responsive. Dat betekent dat deze zich aanpast aan het scherm. Dus op een tablet of mobiele telefoon hoef je niet te ‘schuiven’ met je vinger om alles te kunnen zien, maar zie je een mobiele versie van de website. Bij de klanten van KDV Online bijvoorbeeld gebruikt 40 procent van de potentiële klanten een smartphone of tablet. Google heeft bovendien aangekondigd total responsive websites bij zoekpogingen vanaf kleinere schermen voorrang te gaan geven, omdat het bedrijf de klant kwaliteit wil bieden.

3 Aantrekkelijke homepage
De homepage moet meteen pakken. Dus geen grote lappen tekst, maar aantrekkelijk beeld, korte teksten en uitnodigend om door te klikken.

4 Drie lagen
Een goede website biedt tenminste drie lagen: interesseren, informeren en aanzetten tot actie. Zorg voor een pakkende website met goede informatie, maar vergeet vooral ook niet aan te zetten tot inschrijving, een rondleiding of een contactvraag.

5 Heldere navigatie
Een internetgebruiker wil niet zoeken en puzzelen. De navigatiestructuur moet helder en begrijpelijk zijn. De links hebben duidelijke teksten die goed van elkaar verschillen. Informatie wordt per kinderopvanglocatie gebundeld.


6 Verkoop je bedrijf
Laat alle onderscheidende elementen van je kinderopvangproduct duidelijk zien. Gebruik daarvoor korte termen, waarbij de gebruiker bij doorklikken details krijgt. Een button kan zijn: ‘Leuke activiteiten’, waarbij je als je doorklikt, leest dat de groep kinderyoga en peuterdans biedt. 

Gevonden worden op internet is een eerste stap. Daarna is het belangrijk om de website zodanig in te richten dat ouders ook daadwerkelijk klant worden. Onlinemarketeer Joris Benneheij geeft vijf tips om het rendement van uw site te verhogen. Lees meer

7 Klant zoekt op groep
Ouders van een baby willen vooral weten wat er gebeurt op de babygroep en zijn niet geïnteresseerd in de peuters of de bso. Differentieer op de website duidelijk per groep en vertel per groep details zoals dagritme, activiteiten, buitenspel, et cetera.

8 Presenteer het team
Na de homepage en groepspagina blijken potentiële klanten vooral op de personeelslink te klikken. Ouders willen zien wie voor hun kind gaat zorgen. Maak het persoonlijk, vertel iets over elke medewerker, haar ervaring en opleiding. Geef ook aan welke permanente educatie medewerkers volgen.

9 Durf reviews te vragen
Ouders willen weten wat anderen vinden. Durf objectieve reviews te plaatsen door je klanten te wijzen op opiness.nl/rubriek/kinderopvang/ of op www.beste-kinderdagverblijf.nl. De reviews die hier worden geplaatst, kun je vervolgens overnemen op de website. 

10 Beeld is belangrijk
Het is prima om met een mooie, professionele fotoshoot te beginnen bij een nieuwe website, maar ververs regelmatig met actueel materiaal. Snapshots met de mobiele telefoon van medewerkers zijn prima. Tip: ga voor leukere foto’s door de knieën, fotografeer op kindhoogte.

Waarom is een website belangrijk?
Een paar redenen waarom je niet om een goede website heen kunt. Webspecialist Jeroen Pernot: ‘Rond 2010 is de kinderopvang veranderd van een aanbod- in een vraagmarkt. De klant, de ouder, heeft de macht en kan kiezen uit wel tien kinderopvangorganisaties. Deze klant gaat voor zichzelf je aanbod afwegen, waarbij prioriteiten voor ouders kunnen verschillen. De een vindt prijs het belangrijkst, de ander kwaliteit of locatie. Je moet je als bedrijf onderscheidend presenteren. Profileer je met je website, laat zien waar je sterk in bent en zorg dat je bovenaan uitkomt bij Google. De doelgroep, 25- tot 45-jarigen met kinderen, heeft internet en gebruikt een smartphone. De Nederlander is gemiddeld 11 uur per week privé op internet; dat is onze belangrijkste bron van informatie. Elke maand wordt er 520.000 keer gezocht op de belangrijkste zoektermen in Google. De klant klikt weg als je website er niet professioneel uitziet. Mijn laatste argument: het is ook nog eens de goedkoopste manier om je marketing-euro uit te geven.’ Wat kan een websiteverbetering opleveren? Pernot: ‘De klanten van KDV Online realiseren gemiddeld een groei van 155 procent in het aantrekken van nieuwe klanten. Gewoon door een goede, vindbare website te hebben.’

Heeft u uw (nieuwe) website al in de stijgers staan? Bekijk dan deze tips voor social media en om uw website nog beter op orde te krijgen. Lees meer

Wie is Jeroen Pernot?
Jeroen Pernot (38) is commercieel econoom en oprichter van KDV Online. Hij wilde in 2013 een internetbedrijf oprichten toen hij via kinderdagverblijf Curious Kids in Amsterdam, waar hij zijn eigen kinderen onderbracht, ontdekte dat er sterke behoefte was aan websiteverbetering voor kleine ondernemingen in de kinderopvang. Hij realiseerde zich dat deze bedrijven een klein budget hebben en ontwikkelde een standaard raamwerk dat per bedrijf uniek kan worden ingevuld. De entreekosten bedragen 899 euro, de vervolgkosten zijn 100 euro per maand en hosting kost 120 euro per jaar. Later heeft hij daar een inschrijvingsmodel aan toegevoegd. In plaats van 100 euro per maand, betalen kinderopvangorganisaties eenmalig 30 euro per extra inschrijving.

Carla Overduin

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.