Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Kober vaart nieuwe koers met focus op pedagogiek

Kinderopvangorganisatie Kober (regio West-Brabant) presenteerde onlangs een nieuwe strategische koers. Onderdeel hiervan zijn een aangescherpt pedagogisch beleid en een nieuwe huisstijl met website. Ondanks crisistijd, startte directeur Pauline Schellart een vernieuwingstraject dat uiteindelijk 2,5 jaar duurde. ‘Pedagogiek moet je niet lezen in een plan, dat moet je ervaren.’
1Kober.jpg
Verschillende ondergronden proberen op blote voeten bij Kober.

Pedagogiek; dat is het hart van onze organisatie. ‘Ik ben zelf pedagoog. Toen ik net bij Kober in dienst kwam, stelde ik de vraag: ‘Wat is Kober?’ en ‘Waar staan we voor?’. Schellart wil dat ouders pedagogiek niet in het pedagogisch beleidsplan moeten lezen, maar het vooral op de groep ervaren. ‘Het moet bij wijze van spreken van de muren afdruipen.’

Pedagogen

Maar de tijd waarin ze instapte, vroeg om andere prioriteiten. Kober kreeg, net als de meeste kinderopvangorganisaties, te maken met vraaguitval en gedwongen ontslagen. 163 mensen moesten eruit. Dat was pittig, vertelt Schellart die juist zo graag de strategische koers wilde uitstippelen en met alle werknemers antwoorden wilde zoeken op de vraag ‘Wat is onze pedagogische identiteit?’. Mede daarom bleven pedagogen in crisistijd wel in dienst bij Kober. ‘Het geeft geen energie als je gaat zitten sippen in een hoekje. Ik wilde aan de slag en vooral: de Kober-pedagogiek beter voor het voetlicht brengen’, vertelt ze.

Zelfstandigheid

Het bespreekbaar maken van pedagogiek leverde dialoog en discussies op binnen Kober. Het ging daarbij volgens Schellart al snel over het bevorderen van de zelfstandigheid van kinderen. ‘Wanneer grijp je in? Waarom is het goed om kinderen situaties eerst zelf te laten oplossen?’ Het pedagogisch beleid werd opgebouwd rond zes leidende principes: ‘zelf doen’, ‘op ontdekkingstocht’, ‘vanuit een veilige basis’, ‘samen’, ‘gezond en in beweging’ en ‘met respect’. Zo wordt het naar klanten gecommuniceerd. Pedagogisch medewerkers kregen het vernieuwde pedagogische beleid in een uitgebreidere versie uitgereikt in een handzaam boekje. Dit gebeurde tijdens een speciaal Kober-evenement voor werknemers.

Inrichting

Een andere belangrijke pijler is de samenwerking met onderwijs. Ook de banden met culturele organisaties in de regio zijn aangehaald. In Breda met De Nieuwe Veste en in Roosendaal met De Kring. Culturele professionals zoals kunstenaars en muzikanten inspireren pedagogisch medewerkers met bijzondere activiteiten. ‘We halen daarmee  een frisse blik in huis. En dat is zo af en toe goed om te doen. Waarbij je jezelf moet afvragen: Waarom doen we het zo?’ Verder zal de inrichting, zo ver het budget reikt, van enkele locaties worden aangepakt. Daarbij kijkt Kober naar hoe de inrichting het pedagogisch handelen optimaal ondersteunt. Ook nieuw is bedrijfskleding met onder andere een warme Koberjas. ‘Zo is te koud of te nat nooit meer een reden om binnen te blijven’, lacht Schellart.

Klantendag

Met het presenteren van het nieuwe pedagogische beleid, is het traject natuurlijk niet afgerond. De implementatie is nog in volle gang. Kober-klanten kregen de nieuwe huisstijl en het pedagogisch beleid gepresenteerd tijdens een speciale klantendag in het NAC-stadion in Breda. Ouders en kinderen konden daar leuke activiteiten doen of workshops volgen. Ook daar: niet te veel aandacht voor de theoretische kant van pedagogiek, het draait om het beleven. Schellart: ‘Het moest vooral een positieve en leuke dag worden, waar ze de nieuwe koers konden ervaren.’

Kober Kinderopvang en Stichting Peuterspeelzalen Roosendaal (SPR) hebben een intentieverklaring getekend voor een overname. De 25 peutergroepen van SPR zouden dan vanaf 1 januari 2017 onder de vlag van Kober komen te vallen. Lees meer

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.