Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

'Bevlogenheid pm'ers kun je stimuleren'

Vooral met bevlogen medewerkers overtuig je de klant. Maar hoe doe je dat als manager in de kinderopvang? ‘Het is belangrijk om rust te nemen.’
Fotolia_103206804_Subscription_Yearly_L.jpg
Door de vele reorganisaties vergeten werkgevers soms aan pm’ers te vragen hoe zij hun werk ervaren. - Foto: Fotolia

In de nieuwe editie van het Management Kinderopvang, vakblad voor managers in de kinderopvang, staat een uitgebreid artikel over bevlogenheid van medewerkers in de kinderopvang. Aanleiding is een benchmarkonderzoek naar bevlogenheid in de kinderopvang dat onderzoeksbureau Tevreden.nl dit jaar start. Door de vele reorganisaties en fusies in de kinderopvang vergeten werkgevers soms aan pm’ers te vragen hoe zij hun werk ervaren, aldus Jeltje Meijvogel van Tevreden.nl: ‘Terwijl dat juist nu zo belangrijk is. Bevlogen medewerkers doen dat stapje extra. Als ouder merk je dat. Als ik mijn kind bij het kinderdagverblijf breng, check ik overdag af en toe de app van het kindercentrum. Dan weet ik precies of die ene leuke pedagogisch medewerker werkt, want die heeft die dag wél een paar fotootjes van mijn kind geplaatst. Dat geeft mij het gevoel dat ze echt met mijn kind bezig is geweest. Die bevlogen medewerker volgt met plezier het transparante beleid waar haar werkgever voor kiest, terwijl haar collega dat minder belangrijk vindt.’

Rust creëren

Marja den Boer, schrijver van het boek ‘Durven doen wat je raakt’ heeft een tip voor werkgevers om hun pm’ers te stimuleren: ‘Begin met kijken en luisteren. Je hebt een druk bestaan met regelgeving, veeleisende ouders, enzovoort. Maar het is belangrijk om rust te creëren, pas op de plaats te nemen en te vragen aan je mensen: kom je nu tot je recht en welke ruimte heb je daarvoor nodig?’

Reorganisaties en ontslagen kunnen voor veel werkstress zorgen. Om hier mee om te gaan is het belangrijk dat de sfeer binnen een team goed is. Klik hier voor 9 tips>>

Directeur Wim van Ogtrop van Stichting Kinderopvang 2Samen in Den Haag: ‘Bezieling is geen kunstje dat je kunt leren, daar trappen ouders niet in. Het moet waarachtig zijn, het plezier moet er van afstralen.’ Hij adviseert andere werkgevers: ‘Geef een medewerker een gemeend compliment, strijk niet zelf de eer op als locatiemanager, maar gun je medewerkers de credits. Dat is zoveel belangrijker dan salaris. De voordelen voor de organisatie zijn duidelijk. Bevlogen medewerkers zijn vriendelijk, gastvrij, zelfstandiger. Je hebt soms maar vijf minuten per dag contact met de ouder, dus je moet eigenlijk altijd op je allerzondagsbest zijn. Als een ouder tien minuten te laat komt binnenrennen, kun je dat negatief laten merken of rekening houden met de problematiek van die ouder.’

Deelname aan het onderzoek

Tevreden.nl begint het onderzoek als er minimaal 250 medewerkers van verschillende organisaties deelnemen, maar streeft naar deelname van 500 medewerkers. Elke organisatie heeft zijn eigen onlineplatform en begint in juni met een nulmeting waarin verschillende thema’s worden aangekaart. Ieder kwartaal volgt een korte meting waarin de werkbeleving onder de loep wordt genomen. Na een jaar onderzoek sluiten de deelnemers gezamenlijk af. De resultaten en de benchmark zijn realtime zichtbaar in het platform. De kosten zijn € 10 per deelnemer.

Het hele artikel is te lezen in Management Kinderopvang, vakblad voor managers in de kinderopvang.

Klik hier voor een abonnement op Management Kinderopvang

Rhijja Jansen

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.