De wetswijziging is nodig, vindt minister Asscher, omdat niet alle ouders in het huidige systeem recht hebben op een bindende uitspraak na een klacht. Alleen wanneer een kinderopvangorganisatie aangesloten is bij de Brancheorganisatie, kunnen ouders zich wenden tot de Geschillencommissie Kinderopvang. Minister Asscher wil dit onderscheid niet langer toestaan. Met de nieuwe wet moeten alle kinderopvangorganisaties en gastouderbureaus zich aansluiten bij de Geschillencommissie.
Oudercommissie
Een tweede reden voor de Wet, zijn de problemen rondom het instellen van een oudercommissie. Uit onderzoek blijkt dat vooral kleinere kinderopvangorganisaties moeite hebben om dit te realiseren. Asscher heeft de grens daarom bij 50 kinderen/50 gastouders gelegd. Deze grens komt overeen met de norm uit de Wet op de ondernemingsraden. Het aantal kleinere organisaties dat in aanmerking komt voor deze alternatieve ouderraadpleging is aanzienlijk. Het geldt voor circa een derde van alle kinderopvangorganisaties en peuterspeelzalen en zeker 60 procent van alle gastouderbureaus.
Alternatieve zeggenschap
Deze organisaties mogen een alternatieve vorm van ouderraadpleging organiseren. Zij moeten dan kunnen aantonen dat ze zich hebben ingespannen om alsnog een oudercommissie te regelen. Een eenmalige mailing is niet genoeg, vindt Asscher. De toezichthouder controleert of een kinderopvangeigenaar er genoeg aan heeft gedaan om het voor elkaar te krijgen. Alternatieve zeggenschap voor ouders moet ook aan eisen voldoen. Met het alternatief moet de inspraak van ouders voldoende zijn gewaarborgd. De GGD controleert hierop. Asscher noemt als voorbeeld van aan alternatieve oudercommissie een tweejaarlijkse bijeenkomst voor ouders of een gezamenlijke oudercommissie voor meerdere locaties.
Adviesrecht kwaliteit
Ook de zeggenschap van ouders verandert. Zij hebben nu nog adviesrecht over prijswijzigingen, maar dit komt per 1 juli 2014 te vervallen. Het adviesrecht van de oudercommissie inzake de kwaliteit wordt juist versterkt. Kamerleden vragen waarom minister Asscher deze keuze heeft gemaakt. Asscher: ‘Veel onderwerpen op het gebied van pedagogische kwaliteit zijn niet aan kosten gerelateerd. Hierbij valt ondermeer te denken aan wenbeleid, of het opendeurenbeleid. Ten tweede zijn veranderingen in kwaliteitsniveau, in tegenstelling tot veranderingen in prijsniveau, voor ouders in het algemeen vaak minder goed waar te nemen.’
Verslag van een klacht
Op het gebied van klachtenregelingen verandert er straks veel. Eigenaren/directeuren van kindercentra en gastouderbureaus moeten straks altijd een verslag maken van een klacht en hoe deze is opgelost. Asscher legt uit dat dit in de zorg en bij de politie al heel gebruikelijk is. De meeste klachten die in de kinderopvang worden gemaakt, zijn onder te verdelen in bejegeningsklachten en contractuele klachten.
Invulling Geschillencommissie
Ouders kunnen hun klacht straks altijd voorleggen aan de Geschillencommissie. Deze commissie zal bestaan uit drie onafhankelijke leden. De Stichting Geschillencommissie voor Consumentenzaken (SGC) draagt een voorzitter voor. Verder worden er twee commissieleden benoemd, één voorgedragen door BOinK en de Consumentenbond en één door de Brancheorganisatie Kinderopvang en de MOgroep. Momenteel zijn 1100 van de 3700 eigenaren/directeuren in de kinderopvang via de Brancheorganisate aangesloten bij de Geschillencommissie. De GGD ziet er straks op toe dat ook de andere organisaties aangesloten zijn.
Klachtenregeling
Voordat een ouder een klacht indient bij de Geschillencommissie, moet hij/zij eerst de klachtenregeling van de kinderopvangorganisatie hebben doorlopen. Het wordt dus verplicht om zo’n klachtenregeling op te stellen en met ouders te delen. Minister Asscher vindt dat ouders geen nadeel mogen ondervinden wanneer hun organisatie toch geen klachtenregeling heeft. In dat laatste geval treedt de gemeente handhavend op en mogen ouders hun klacht direct indienen bij de Geschillencommissie. Deze commissie is er zowel voor individuele ouders als voor oudercommissies.
Jaarverslag
Eigenaren van kinderopvangorganisaties/gastouderbureaus zijn door de Wet verplicht om het jaarverslag op passende wijze onder de aandacht van ouders te brengen. Minister Asscher wil de branche vrijlaten hoe ze dat wil doen, maar de GGD kan wel toetsen of dit voldoende nageleefd wordt. Het jaarverslag kan bijvoorbeeld worden gepubliceerd op de eigen website, via een mail worden verstuurd naar ouders of op centrale plekken in het kindercentrum worden neergelegd.
Lees de Kamervragen en de antwoorden van minister Asscher hier >>