Veel moeders met jonge kinderen zijn in de knel komen te zitten door de bezuinigingen op de kinderopvang. 83 procent van de ondervraagde moeders moest kiezen voor minder formele opvang vanwege de hoge kosten. Dertig procent heeft de afgelopen zes maanden kinderopvang deels of helemaal stopgezet. In samenwerking met hun partner hebben moeders al met al een hoop maatregelen genomen om de combinatie zorg en werk te organiseren. Een derde van de moeders in het panel is bijvoorbeeld minder gaan werken.
Opvang noodzakelijk
Newcom ondervroeg 373 moeders met kinderen tot twaalf jaar met een gemiddeld hoge opleiding en inkomen. Zij vormen de primaire doelgroep voor professionele kinderopvang. Nog altijd zegt 87 procent van deze groep gebruik te maken van opvang (formeel en/of informeel). Voor deze groep moeders is kinderopvang een simpele noodzaak om te kunnen werken. Het is opvallend, dat de groep moeders die nu al alleen kiest voor oppas door opa en oma, valt in de op één na laagste inkomenscategorie.
Opa en oma
Dat informele kinderopvang door opa en oma in opkomst is, blijkt uit het feit dat moeders die klant zijn bij de kinderopvang hun kind(eren) op woensdag vaker naar opa en oma brengen dan naar de kinderopvang. Dinsdag is ook een drukke dag voor opa’s en oma’s. Zij passen, alles bij elkaar opgeteld, die dag op meer kinderen dan gastouders en kindercentra in heel Nederland op woensdag doen. Donderdag blijft de drukste dag voor de formele kinderopvang.
Meer informatie
Een belangrijk doel van het onderzoek van Newcom is, te peilen hoe klantgericht de kinderopvang is en waar (in dit geval) moeders behoefte aan hebben. Meer aandacht voor sport en bewegen en natuur scoort hoog, evenals meer informatie over de ontwikkeling van het kind. Net als bij het vorige onderzoek van Newcom in 2012, scoren de ‘zachte waarden’ hoger dan ‘harde waarden’ als hygiëne en veiligheid.
Klantgerichtheid
Hoewel moeders het persoonlijk contact met het kindercentrum goed beoordelen, vindt bijna de helft dat de klantgerichtheid wel wat beter kan. Het gemiddelde cijfer voor klantgerichtheid, een 7,6, is prachtig. Maar aan de helft van de moeders werd het afgelopen jaar niet gevraagd naar hun mening of hun behoeften en niet verrast met extra service. Newcom adviseert kinderopvangorganisaties dan ook in te zetten op een betere communicatie met ouders en een sterkere klantgerichtheid. Van alle moeders in het panel beschouwt 79 procent de kinderopvang namelijk nog steeds als absolute meerwaarde bij de opvoeding en ontwikkeling van haar kind.
Wil je het onderzoek ontvangen? Meld je aan via newcom.nl/kinderopvang2013.
Of lees het artikel in het meinummer van Management Kinderopvang.
Dit onderzoek staat ook weer haaks op de opmerkingen van minister Jet Bussemaker (vrouwen moeten economisch zelfstandiger worden).
Ondanks dat het feit dat de beleidsmakers waarschijnlijk weer gaat roepen dat dit niks met elkaar te maken heeft.
Geachte redactie,
Waarom zijn in dit onderzoek alleen de moeders bevraagd? Vaders gaat dit onderwerp net zo goed aan, toch? Of moet ik het lezen als ‘ouders’?
Groet, Peter van Deukeren