Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Blog Jorn Leistra - Mijn ideeën zijn beter dan de jouwe

Als ik kijk naar de kinderopvang in Nederland, dan valt mij op dat er weinig nieuwe opvangconcepten worden ontwikkeld. Ik wijt dat aan de Not-Invented-Here bias: het idee dat ideeën van een ander minder waardevol zijn. Het maakt dat wij letterlijk navelstaren.
Jorn Leistra - Innovator bij KION.jpg
'Om verandering door te voeren moet ik wel vierkant achter mijn eigen ideeën staan.'

In zijn boek ‘Volmaakt Onvoorspelbaar’ toont Dan Ariely aan dat het niet uitmaakt wat je maakt, maar dat je het als nuttiger en belangrijker dan ideeën van anderen ervaart, juist omdat je het zelf hebt gemaakt. Dit filmpje van FedEx laat dit duidelijk zien.

Stug doormodderen

Als we eenmaal aan onze eigen ideeën verslaafd zijn, is het minder waarschijnlijk dat we ons flexibel kunnen opstellen wanneer dat nodig is. In mijn rol als innovator komt dat goed van pas. Want om verandering door te voeren moet ik wel vierkant achter mijn eigen ideeën staan. Tegelijkertijd is er niets belangrijker dan open blijven staan voor ideeën, suggesties en creaties van anderen. Anders lukt het nooit om mijn ideeën te optimaliseren en realiseren.  

Ariely geeft aan dat bedrijven over het algemeen geneigd zijn om culturen te creëren die focussen op de eigen overtuigingen, taal, processen en producten. Onder invloed van deze culturele krachten zijn de mensen die bij een bedrijf werken van nature geneigd om intern ontwikkelde ideeën te accepteren als nuttiger en belangrijker dan die van andere individuen en organisaties.

Voorbeeld

Een mooi voorbeeld van verslaafd zijn aan eigen ideeën, is de slag die Sony heeft gemist in 2005. Terwijl hun rivalen producten van de volgende generatie lanceerden die de winkels uitvlogen, zoals de iPod en de Xbox, geloofden ze bij Sony niet dat deze externe ideeën net zo goed waren als de hunne. Ze waren laat met flatscreen-tv’s en dvd spelers omdat de technici van Sony vonden dat deze producten niet voldeden aan hun standaarden. Daarnaast investeerden ze veel in digitale muziekspelers, maar die konden geen MP3 afspelen, waardoor de iPod populair werd. Ook investeerden ze in camera’s, maar die waren niet compatibel met de populairste oplossingen voor geheugenopslag. Stug blijven geloven dat jouw ideeën de beste zijn is niet (altijd) de juiste oplossing.

Is er iets veranderd?

Het voorbeeld van Sony speelde in 2005! Maar hoeveel is er nu echt veranderd? In dit tijdperk wordt veel aandacht, tijd en geld besteed aan innovaties. Toch worden veel dingen telkens opnieuw uitgevonden - omdat er gewerkt wordt vanuit de eigen strategie. Valt er niet veel meer winst te behalen als we eerst goed om ons heen kijken naar wat er al is in de markt? Dit kom ik vanuit mijn eigen ervaring veel tegen.

Wordt het niet eens tijd om open te staan voor andere ideeën en oplossingen dan die van jezelf of van je bedrijf? Zou bijvoorbeeld de kinderopvang in Nederland daar niet veel meer bij gebaat zijn? Kijk bijvoorbeeld naar initiatieven in Zweden of Denemarken. Probeer het eens uit en stel je open voor andere ideeën dan die van jezelf en combineer slim!

Jorn Leistra

weblogs van innovator in de kinderopvang bij KION, Jorn Leistra
Bekijk profiel

Gerelateerde tags

Eén reactie

  • M. Magito

    Amen!

    Marije Magito
    Jonge Kind Centrum

Of registreer je om te kunnen reageren.