Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog Jorn Leistra – Luisteren

In mijn vorige blog heb ik het gehad over de persoonlijke manier waarop we het gesprek zijn aangegaan met onze ouders, kinderen en medewerkers. Het gesprek aangaan is stap één, luisteren is nauw hieraan verbonden. Over echt luisteren gaat deze blog.
Jorn Leistra - Innovator bij KION.jpg
Hoe vaak luisteren wij als ouders en/of pedagogisch medewerkers niet echt naar de kinderen?

Echt luisteren is ontzettend lastig. We zeggen allemaal wel te luisteren, maar vaak horen we alleen wat een ander zegt. Luisteren en horen zijn twee wezenlijk verschillende dingen. Horen doen we automatisch zonder inspanningen te moeten leveren, terwijl luisteren een actieve concentratie vereist en aandacht voor de verwerking, het denken en het analyseren.

Slechts weinig mensen hebben hun hoorvermogen zodanig verfijnd dat het een luistervaardigheid is geworden. Er zijn verschillende redenen waarom mensen er niet in slagen om in bepaalde situaties te luisteren.

  • Niet open staan om te luisteren wat anderen zeggen;
  • Niet geïnteresseerd zijn in iemand zijn situatie of hoe die persoon zich voelt;
  • Ontbreken van geduld om te luisteren;
  • Reeds een antwoord klaar hebben voordat de andere uitgesproken is. Dit getuigt van weinig onoplettendheid;
  • Zich ongemakkelijk voelen bij wat een ander zegt.

Organisaties doen vaak hetzelfde; ze vragen feedback aan hun klanten maar luisteren er vervolgens niet naar. Of ze schieten (vaak onterecht) in de verdediging. Dit wordt defensief communiceren genoemd. Denk aan uitgebreid uitleggen, ja maar…, interrumperen of terugslaan. Terwijl je veel voordeel kunt opdoen aan het ontvangen van feedback. Als je tenminste luistert met een open houding. Ook KION heeft haar klanten om feedback gevraagd. We zijn het gesprek aangegaan en hebben naar onze klanten geluisterd. Zo kwamen we erachter dat de ouders nog warmer kunnen worden onthaald bij onze locaties. We hebben deze boodschap niet gepareerd met een opsomming van alle goede dingen die we doen bij de overdracht. Nee, we hebben met open vizier gekeken naar extra manieren om gastvrij te zijn. Dit heeft geresulteerd in een koffie2go project. Op een aantal locaties nemen ouders een kwalitatief kopje koffie mee nadat ze hun kinderen hebben weggebracht. Een simpele geste die ouders zeer waarderen.

Goed luisteren kun je iedere dag oefenen. Probeer het eens in gesprek met de kinderen op de werkvloer. Hoe vaak luisteren wij als ouders en/of pedagogisch medewerkers niet echt naar de kinderen, schieten we in de verdediging, gaan we uitgebreid uitleggen omdat we het beter denken te weten, nemen we te weinig tijd, hebben we  al een antwoord klaar?

Neem echt de tijd om te luisteren naar de kinderen, ouders, klanten en verbaas jezelf over de wereld aan mogelijkheden die naar voren komt.

Ik hoor graag wat het jou heeft gebracht!

De vorige keer schreef Jorn zijn allereerste blog voor Kinderopvangtotaal. Daarin legt hij uit wat hij zoal van plan is als innovator bij KION (kinderopvang Nijmegen). Lees zijn blog

Jorn Leistra is innovator bij Rebel Required en voert onder andere opdrachten uit binnen de kinderopvang. Hij bedenkt nieuwe concepten, producten en diensten die aansluiten op de veranderende wensen en behoeften. Daarnaast draagt hij actief bij aan een cultuur waarin innovatie, ondernemerschap en klantgerichtheid leidend zijn.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.