Echt luisteren is ontzettend lastig. We zeggen allemaal wel te luisteren, maar vaak horen we alleen wat een ander zegt. Luisteren en horen zijn twee wezenlijk verschillende dingen. Horen doen we automatisch zonder inspanningen te moeten leveren, terwijl luisteren een actieve concentratie vereist en aandacht voor de verwerking, het denken en het analyseren.
Slechts weinig mensen hebben hun hoorvermogen zodanig verfijnd dat het een luistervaardigheid is geworden. Er zijn verschillende redenen waarom mensen er niet in slagen om in bepaalde situaties te luisteren.
- Niet open staan om te luisteren wat anderen zeggen;
- Niet geïnteresseerd zijn in iemand zijn situatie of hoe die persoon zich voelt;
- Ontbreken van geduld om te luisteren;
- Reeds een antwoord klaar hebben voordat de andere uitgesproken is. Dit getuigt van weinig onoplettendheid;
- Zich ongemakkelijk voelen bij wat een ander zegt.
Organisaties doen vaak hetzelfde; ze vragen feedback aan hun klanten maar luisteren er vervolgens niet naar. Of ze schieten (vaak onterecht) in de verdediging. Dit wordt defensief communiceren genoemd. Denk aan uitgebreid uitleggen, ja maar…, interrumperen of terugslaan. Terwijl je veel voordeel kunt opdoen aan het ontvangen van feedback. Als je tenminste luistert met een open houding. Ook KION heeft haar klanten om feedback gevraagd. We zijn het gesprek aangegaan en hebben naar onze klanten geluisterd. Zo kwamen we erachter dat de ouders nog warmer kunnen worden onthaald bij onze locaties. We hebben deze boodschap niet gepareerd met een opsomming van alle goede dingen die we doen bij de overdracht. Nee, we hebben met open vizier gekeken naar extra manieren om gastvrij te zijn. Dit heeft geresulteerd in een koffie2go project. Op een aantal locaties nemen ouders een kwalitatief kopje koffie mee nadat ze hun kinderen hebben weggebracht. Een simpele geste die ouders zeer waarderen.
Goed luisteren kun je iedere dag oefenen. Probeer het eens in gesprek met de kinderen op de werkvloer. Hoe vaak luisteren wij als ouders en/of pedagogisch medewerkers niet echt naar de kinderen, schieten we in de verdediging, gaan we uitgebreid uitleggen omdat we het beter denken te weten, nemen we te weinig tijd, hebben we al een antwoord klaar?
Neem echt de tijd om te luisteren naar de kinderen, ouders, klanten en verbaas jezelf over de wereld aan mogelijkheden die naar voren komt.
Ik hoor graag wat het jou heeft gebracht!
De vorige keer schreef Jorn zijn allereerste blog voor Kinderopvangtotaal. Daarin legt hij uit wat hij zoal van plan is als innovator bij KION (kinderopvang Nijmegen). Lees zijn blog