Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

5 tips voor het werken met de schijf van vijf

Speelgoeddeskundige Marianne de Valck heeft de schijf van vijf voor spelen ontwikkeld. Kinderen hebben namelijk inspiratie en structuur nodig om goed te kunnen spelen. De hele dag alleen vrij spel werkt niet. Hoe kun je deze schijf van vijf inzetten? Vijf tips.
5-tips-spelen-Fotolia.jpg
Geef kinderen de ruimte om hun eigen gang te gaan. - Foto: Fotolia

1. Leg niet te gedetailleerd vast
Gebruik de schijf van vijf om je dagindeling vorm te geven, maar leg niet iedere dag tot in detail vast. Op het programma zet je bijvoorbeeld dat je tussen 10.00 en 11.00 uur iets doet met bewegen. De ene dag kan dat buiten zijn, de andere dag doe je dat binnen met een kringspelletje of een dansactiviteit. 

2. Wissel af
Bij het indelen van de dag volgens de schijf van vijf kun je het beste rustige en drukke, individuele en groepsactiviteiten elkaar laten afwisselen.

3. Geef ze de ruimte
Geef kinderen de ruimte om hun eigen gang te gaan. Als je bijvoorbeeld muziek aan zet, weet een kind dat ’ie mee kan dansen, maar hij kan ook lekker blijven spelen met de LEGO. Hang een sjaal bij de deur als teken dat kinderen naar buiten mogen. Dan kan ieder kind zelf bepalen wanneer hij gaat. Dat voorkomt dat ze op elkaar staan te wachten tot alle jassen aan zijn.

4. Maak het niet te groot
Gebruik de schijf van vijf bij het invullen van een thema, maar maak dat thema dan niet te groot. Dus niet het thema kleuren, maar de kleur rood. Of niet het thema dieren, maar het thema aap.

5. Richt de ruimte anders in
Je kunt de schijf van vijf ook gebruiken bij het inrichten van de ruimte. Dat betekent dat je niet alleen een bouwhoek en een poppenhoek inricht maar ook een plek waar kinderen cognitief aan de slag kunnen. Bijvoorbeeld wat tafeltjes en stoeltjes waar kinderen geconcentreerd bezig kunnen zijn met een spelletje, een puzzel. En zorg ook dat er ruimte is voor beweegactiviteiten, zowel binnen als buiten.

De schijf van vijf van het spelen
Creatief: lekker om te doen zonder dat het resultaat vastligt.
Constructief: meer planmatig toewerken naar een einddoel.
Cognitief: activiteiten waarbij het gebruik van het verstand voorop staat.
Sociaal: voor en met elkaar, samenwerken of zelfstandig iets laten doen.
Motorisch: bewegend actief zijn.

Marike Vroom

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.