In het Pedagogisch curriculum is ruimte voor nieuwe inzichten en nieuw onderzoek naar de ontwikkeling van het jonge kind. De vragen die beantwoord gaan worden in het curriculum, zijn onder andere welke ervaringen jonge kinderen nodig hebben om zich optimaal te kunnen ontwikkelen, wat de ideale omgeving is om te spelen en leren en hoe kinderen kunnen leren participeren in een democratische 21eeeuwse samenleving. De basis van het curriculum zijn de al bestaande Pedagogische kaders.
Uit een enquête van BKK bleek onlangs dat de Pedagogisch kaders slechts incidenteel gebruikt worden in de dagopvang, de bso en in de gastouderopvang. Wel vond een meerderheid van de respondenten dat een doorontwikkeling van het Pedagogisch kader nuttig kan zijn. Lees meer
Raamwerk curriculum
BKK wil graag open kaart spelen over de ontwikkeling van het curriculum en gaat met een aantal sleutelfiguren uit de Nederlandse kinderopvang in gesprek. Op de agenda staan praktische punten als de naam van het curriculum, de leeftijdscategorie waar deze zich op richt en wat het bereik moet zijn. Ook wordt gesproken over het raamwerk.
BKK-podium
De stichting vraagt ook van kinderopvangprofessionals en –managers of zij interesse hebben in een BKK-podium. Op dit podium kunnen afgestudeerde bachelors, masterstudenten en promovendi hun (wetenschappelijk) onderzoek presenteren. BKK wil weten welke promotieonderzoeken interessant worden gevonden in de kinderopvangbranche en of er animo is om dergelijke podia te bezoeken. Meningen daarover kunnen gedeeld worden via info@stichtingbkk.nl.