Uit dit onderzoek komen zeven elementen naar voren die doorslaggevend lijken te zijn voor het wel of niet effectief zijn van het professionaliseringsaanbod, te weten:
- Een realistische relatie tussen intensiteit en doel waarbij het aanbod aansluit bij de organisatiedoelen en organisatievisie;
- Zorgvuldige afweging van de aanbiedingsvorm;
- Wanneer theoretische kennis gekoppeld wordt aan ‘on the job coaching’ lijkt de kans op effectiviteit het grootst;
- Kwaliteit van de training in combinatie met implementatietrouw (pedagogisch medewerkers passen de nieuwe of verdiepte kennis en vaardigheden ook daadwerkelijk toe in het dagelijks handelen);
- Gezamenlijke uitvoering verhoogt de kans op succes. Bijvoorbeeld in de vorm van lerende netwerken waarbij professionals op regelmatige basis bijeenkomen, gezamenlijke leervragen delen en reflecteren op handelen;
- Koppelen van theorie aan dagelijks handelen;
- Professionals moeten zelf onderzoek doen naar effect van de professionalisering en de resultaten monitoren.
Een goed geslaagd voorbeeld en een prima good practice van een professionaliseringsaanpak is het project ‘Nu voor Later’ dat de gemeente Utrecht in 2013 is gestart. In dit project werken negentien organisaties samen aan de professionalisering van hun medewerkers. Onlangs werd de gemeente Utrecht nog geroemd door de Inspectie van Onderwijs om haar hoge kwaliteit van VVE. Lees meer>>
Bewuste keuzes
In feite zijn deze elementen overwegingen: onderdelen en kenmerken van de professionalisering waarover kinderopvangcentra en peuterspeelzalen bij het ontwerpen van een professionaliseringsaanbod zeer bewuste keuzes moet maken om zo de kans op succes te vergroten.
Het volledige onderzoek lees je hier.
Bedankt voor het artikel. Erg leerzaam.