Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

VVE efficiënter in combinatie met VIB

Videointeractiebegeleiding (VIB) stimuleert de kwaliteit van pedagogisch medewerkers, net als een VVE-training dat kan doen. Een nieuwe studie onder leiding van hoogleraar Kinderopvang Ruben Fukkink laat zien dat het combineren van deze twee manieren van leren nog efficiënter is.
VVE-VIB.jpg
'De leerwinsten ven beide leverden samen een completere pedagogisch medewerker op die meer allround bleek'

Voor het onderzoek evalueerde Fukkink samen met Lisanne Jilink en Sanne Huijbregts van de Hogeschool van Amsterdam het effect van de trainingen bij pedagogisch medewerkers van kinderopvangorganisatie Korein. Een deel van de pm’ers volgde alleen een VVE-training, een ander deel volgde alleen de VIB-training en de overige pedagogisch medewerkers volgden beide trainingen. De trainingen werden aangeboden door RIJKT, het expertisecentrum van de Korein Groep.

Effecten trainingen

Bij de eerste twee groepen leidden de trainingen tot positieve effecten. De VVE-training stimuleerde de vaardigheden praten en uitleggen en de ontwikkelingsstimulering. De VIB-training verbeterde de begeleiding van pm’ers in interacties tussen kinderen. Toen de derde groep werd geëvalueerd, bleek dat de leerwinsten van beide trainingen elkaar aanvulden. ‘De leerwinsten schoven als het ware in elkaar en leverden samen een completere pedagogisch medewerker op die meer allround bleek’, vertelt Fukkink in het nog te verschijnen decembernummer van tijdschrift Management Kinderopvang.

Educatieve vaardigheden

Extra positief is dat beide trainingen interactievaardigheden van pedagogisch medewerkers versterken die binnen het domein 'educatie' vallen. Juist de educatieve kwaliteiten van pm'ers komen uit binnen- en buitenlands onderzoek als zwak naar voren. Zowel een VVE-training als een VIB-training versterken vaardigheden, zonder nadelig effect op andere belangrijke interactievaardigheden. Denk bijvoorbeeld aan emotionele ondersteuning waar pedagogisch medewerkers over het algemeen juist goed op scoren. Dit komt door de trainingen niet in het geding.

Spelen of leren?

Hoogleraar Fukkink zegt in Management Kinderopvang dat deze studie aantoont dat het versterken van didactische vaardigheden en basisvaardigheden samen kan gaan. ‘Het relativeert daarmee klassieke dilemma’s van ‘spelen versus leren’ of ‘kinderopvang versus onderwijs’. Volgens de hoogleraar laat de studie ook zien wat het belang is van gestructureerde en intensieve trainingen.

Leeromgeving

Vaak komen en gaan cursussen in de kinderopvang in 'een vrolijke carrousel'. Fukkink benadrukt dat het stapelen van allerlei cursussen bij pedagogisch medewerkers geen systematische leerweg is. ‘Het komt aan op een aanbod dat mooi op elkaar aansluit en niet “strijdig” is met elkaar, aansluit bij het profiel van de staf en uiteraard moet aansluiten op de doelen van de organisatie. Dit is al met al een ingewikkelde puzzel.’ Ook zegt hij dat een cususmoet ingroeien in een organisatie om de stof echt in de vingers te krijgen. Hiervoor is een professionele leergemeenschap nodig.

Effect nascholing

Bij Korein en specifiek het expertisecentrum RIJKT zijn ze blij en trots op het resultaat. Opleidingscoördinator VIB en VVE Monique Dunias-Konings: ‘Wij werken al jaren nauw samen met professor Fukkink, die vorig jaar in een tv-reportage van Brandpunt op basis van verschillende onderzoeken stelde dat VVE-methodes landelijk niet het bedoelde effect sorteren. Uit onderzoek van Fukkink is ook gebleken dat de effecten van nascholing bij pedagogisch medewerkers een voorspeller vormen van de ontwikkeling van kinderen. Daarom is het geboekte resultaat zo belangrijk. De manier waarop wij VVE aanbieden werkt – door het aspect van individuele coaching – dus wél.’

De kwaliteit van pedagogisch medewerkers in de kinderopvang werd de laatste jaren wel eens bekritiseerd, en dan met name de cognitieve stimulering. Hoe denken kinderopvangprofessionals hier zelf eigenlijk over? Lees het in dit artikel

Wilt u ouders op de hoogte brengen van de beste combinatie van effectieve trainingen om de educatieve kwaliteit van pedagogisch medewerkers te verbeteren? Download dan een tekst die u één op één kunt overnemen en kunt delen in uw eigen nieuwsbrief of website. Download de tekst

Lees meer over het onderzoek in de whitepaper van RIJKT:

Marianne Velsink

Of registreer je om te kunnen reageren.