Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Autistische kinderen zien waarde oogcontact niet

Kinderen met autisme kijken andere mensen vaak niet recht in de ogen. Nieuw Amerikaans onderzoek heeft uitgewezen dat kinderen dit niet met opzet doen.
1Oogcontact.jpg
Kinderen met autisme kijken niet weg omdat ze geen oogcontact willen maken, maar omdat ze niet begrijpen dat het belangrijk is. - Foto: photos.com PLUS

Dit meldt Vakblad Vroeg op de website. Het onderzoek is gepubliceerd in het blad American Journal of Psychiatry.

Communicatie

De twee meest gegeven argumenten over waarom autistische kinderen een ander liever niet in de ogen kijken, zijn óf dat ze het stressvol en vervelend vinden óf omdat ze de sociale aanwijzingen niet belangrijk vinden. De onderzoekers ontdekten via een test met 86 tweejarige kinderen dat het laatste argument vaker voorkomt. Autistische kinderen hebben simpelweg niet door dat oogcontact belangrijk is voor een goede communicatie.

Oogcontact vermijden

De tweejarige kinderen, onder wie ook autistische kinderen, mochten een filmpje kijken in de test. Voor elk filmpje werd een foto van een gezicht op het scherm vertoond om de aandacht van het kind te krijgen. Vervolgens keken de onderzoekers of het kind de persoon recht in de ogen keek of niet. Na een paar herhalingen werd het onderzoeker Jennifer Moriuchi duidelijk dat geen van de kinderen, autistisch of niet, het oogcontact probeerde te vermijden.

Emoties

Maar werd het oogcontact diverser en betekenisvoller (met meer emoties) dan keken de autistische kinderen wel vaker weg van de ogen dan hun leeftijdsgenoten. ‘Deze resultaten zijn in strijd met het idee dat jonge kinderen met autisme oogcontact actief proberen te vermijden’, aldus een tweede onderzoeker Warren Jones. Volgens Jones kijken deze kinderen niet minder omdat ze geen oogcontact willen maken, maar omdat ze de sociale significantie van oogcontact niet lijken te begrijpen.

De diagnose autisme kan meestal pas worden gesteld als een kind vier of vijf jaar oud is. Toch is het goed, vindt Swanet Woldhuis van de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA), dat pedagogisch medewerkers al eerder op signalen letten. Maar waar moet je op letten? Lees meer

Marianne Velsink

Of registreer je om te kunnen reageren.