Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Activiteit van de Maand: Lachles

Lachles, lachtherapie, lachyoga. Het komt allemaal op hetzelfde neer. Je gebruikt lachen om te ontspannen en een prettig gevoel te krijgen. Onze hersenen werken zo dat je door te lachen, ook zonder dat je vrolijk bent, je vanzelf beter gaat voelen. Het is een ontlading van spanning, je produceert endorfines, je bloeddruk daalt, je hartslag wordt lager en je spieren ontspannen. Een goed gevoel dus. Bestudeer een paar Youtubes van lachtherapie ter inspiratie. Ga het dan met de kinderen uitproberen. Het kan met elke leeftijd.
Lachles.jpg
Foto: Image Source

Rekken en strekken

Begin met een warming-up, oftewel een paar rek- en strekoefeningen. Buig armen, benen, rug, nek, alles wat maar gerekt en gestrekt kan worden. Doe dit met langzame bewegingen. Trek ook gekke bekken om je lachspieren in je gezicht te bewegen, maar probeer daarbij nog niet hardop te lachen. Voor de oudere kinderen kun je de warming-up iets moeilijker maken. Adem steeds uit terwijl je een spier rekt. Stop dan even met rekken terwijl je inademt en als je uitademt rek je weer langzaam je spieren.

Lachen en schateren

Dan ga je met elkaar lachen, uiteraard doe je mee. Je begint met een hele brede glimlach. Krul je mondhoeken op, nog zonder geluid. Gewoon een zo breed mogelijke grijns. Kijk rond, kijk de kinderen aan en spoor hen aan om mee te glimlachen. Vervolgens ga je rustig ‘hahaha’ zeggen, een neplach. Pas als iedereen ‘hahaha’ zegt, ga je een stapje verder en ga je wat harder lachen. Zo ga je steeds verder met lachen tot je schatert. Je mag het zo bont maken als je wilt, houd je buik vast of rol gierend over de grond rolt met de kinderen. Kinderen vinden dit leuk en lachen graag, daarom zul je weinig moeite hebben om hen mee te laten doen. Een kindje vindt het maar raar en eng? Dan mag dit kindje rustig ‘hahaha’ blijven zeggen, dat is al voldoende.

Stilte

De lachles werkt het best als je na het geschater een stiltepauze inlast. Iedereen wordt stil en gaat op matjes op de grond liggen en sluit zijn ogen. Zet een rustig zen-muziekje op (meditatiemuziek werkt perfect) en ga allemaal rustig en diep ademen. Voor de jongste kinderen is rustig liggen luisteren al genoeg, met de iets oudere kinderen kun je echte ademhalingsoefeningen doen. Langzaam inademen, twee tellen wachten en dan rustig uitademen. Na vijf keer doe je het anders. Inademen, uitademen en dan twee tellen wachten. Doe de ademhalingsoefeningen eerst een paar keer door de mond, de kinderen zijn wellicht een beetje buiten adem door het lachen, dan een paar keer alleen door de neus.

Meditatie

Met de oudere kinderen kun je ook een vorm van meditatie proberen: niet denken. Gedachten komen nu eenmaal op in je hoofd, dat is heel normaal, maar elke keer als dat gebeurt, dan zeg je ‘doei’ of ‘tot ziens’ en zie je de gedachte als het ware wegvliegen.
Je zult ontdekken dat de lachles en de stilte na afloop ook voor jezelf heerlijk ontspannend is. Een prettig gevoel om de rest van de dag vast te houden.

Bouw het op

Zoals elke nieuwe oefening, moet je ook je lachspieren trainen. Eigenlijk train je je hersenen om steeds makkelijker de juiste verbindingen te maken, die plezier betekenen. Op maandag en dinsdag doe je vijf minuten lachles, op woensdag en donderdag tien minuten en op vrijdag een kwartier.

Meer activiteiten bekijken? Ga naar het Activiteitendossier >>

Carla Overduin

Of registreer je om te kunnen reageren.