Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Kindsturende aanpak beter voor taalontwikkeling

Een kindsturende aanpak (doelmatige activiteiten op initiatief van de pm’er) stimuleert de taalontwikkeling van kinderen meer dan een kindvolgende aanpak (uitgaan van het initiatief van het kind). Dit ontdekten twee Britse en één Chinese onderzoeker.
Kindsturend werken.jpg
Hebben peuters en kleuters meer behoefte aan gesloten opdrachten en willen zij aan de hand worden meegenomen?

Vroeg- en voorschoolse educatie werkt niet, werd onlangs geconcludeerd. Maar wat stimuleert de geletterdheid en taalontwikkeling van kinderen wel? Drie onderzoekers van de Universiteiten van York en Hong Kong concluderen na een uitgebreide analyse van effectieve voorschoolse programma’s dat kindsturende activiteiten meer bijdragen dan kindvolgende activiteiten.

Effectieve programma’s

De onderzoekers zijn Bette Chambers, Robert E. Slavins van de University of York en Alan C.K. Cheung van de University of Hong Kong. Ze beoordeelden allereerst welke voorschoolse programma’s effect hebben op de taalontwikkeling van kinderen. Vervolgens keken ze of de activiteiten in het programma kindvolgend of kindsturend waren en wat het effect van die activiteiten was op het taalniveau van peuters en kleuters. Ze bekeken dit aan het einde van de voorschoolse periode en toen de kinderen op hun 5e/6e jaar begonnen waren met het basisonderwijs.

Kinderen profiteren het meest van voor- en vroegschoolse educatie (vve) als zij deel uitmaken van een gemengde groep. Dus met kinderen zonder (taal)achterstand. Dit blijkt uit promotieonderzoek van orthopedagoog Annika de Haan. Lees meer

Initiatief van het kind

Een kindvolgende aanpak houdt in dat het kind een activiteit zelf initieert of een activiteit doet waar weinig instructies van ontluikende geletterdheid  bij horen. Een kindsturende aanpak behelst meer doelmatige activiteiten die vanuit de pedagogisch medewerker worden geïnitieerd en aangeboden. De onderzoekers zagen dat de kindsturende aanpak meer effect had op de geletterdheid van kinderen dan de kindvolgende aanpak. Hoe dat kan, hebben ze niet onderzocht. Het onderzoek roept de vraag op of kinderen meer gebaat zijn bij gesloten taken en meer behoefte hebben om aan de hand te worden meegenomen.

Meer weten? Bekijk het onderzoek hier (Engels) >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.