Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Docenten te druk met 'zorgkind'

Docenten kunnen te weinig aandacht geven aan alle kinderen in de klas omdat ze extra tijd en aandacht kwijt zijn aan de zorgkinderen die ze sinds een jaar moeten opvangen in de klas.
Ook bij kleuters kunnen zogenaamde 'zorgkinderen' binnenkomen.
Ook bij kleuters kunnen zogenaamde 'zorgkinderen' binnenkomen. - Foto: Free Images

Dat zegt ruim tweederde van de ondervraagde docenten in een onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek en het Algemeen Dagblad, meldt EenVandaag. Docenten zeggen dat ze zowel het zorgkind als het 'gewone' kind nu niet genoeg aandacht kunnen geven. Ook hebben ze niet genoeg kennis en expertise in huis om deze kinderen met gezondheids- en of gedragsproblemen goed te begeleiden. De klassen zijn te groot en de werkdruk is nu te hoog.

Ook bij kleuters

Dat is ook de ervaring van kleuterjuf Femke Goedendorp van basisschool De Opstap in IJsselstein. In actualiteitenprogramma EenVandaag zegt ze: 'Ik heb wel eens een kind gehad dat nieuw binnenkwam en een van de eerste dingen die hij deed was op de tafel staan, met stoelen gooien en kinderen in het gezicht slaan. Op het moment dat een kind binnenkomt en heftig gedrag vertoont, betekent dat dat wij als leerkracht hiervoor de volle aandacht moeten hebben. We staan vaak alleen op een grote groep met kinderen en soms kan je die aandacht niet geven.'

Wat is jouw ervaring? Heb jij wel eens te maken met 'probleemkinderen', en merk je dat dit te veel aandacht opeist? Reageer hier >>

Sinds 1 augustus 2014 wordt van reguliere scholen verwacht dat zij ook lesgeven aan kinderen die bijvoorbeeld door hun gezondheidsproblemen extra zorg nodig hebben. De wet die dit regelt is de Wet passend onderwijs. Hierop is veel kritiek.

Bekijk hier de uitzending van EenVandaag >>

Rhijja Jansen

Eén reactie

  • M. Vermeulen

    wij hadden in Nederland een heel goed systeem van buitengewoon onderwijs. dat is jaren geleden al kapot gemaakt met "weer samen naar school".dat werd gebracht als vernieuwing maar was gewoon een bezuiniging en dat heeft nu de nekslag gekregen. dit is voor niemand goed.. niet voor de leerkrachten van het regulieren onderwijs die hier niet voor opgeleid zijn(vroeger had je en speciale opleiding hiervoor nodig)niet voor de kinderen die allemaal veel minder aandacht krijgen en ook niet voor de leerkrachten uit het speciaal onderwijs die nu met alle zware gevallen achter blijven en het dus veel moeilijker hebben met het zelfde aantal kinderen. het enige (vraag ik me af of dat wel zo is) is het voordeel van het geld .Dus bezuiniging. Maar ben daar dan eerlijk over en doe niet alsof dit beter is voor de kinderen

Of registreer je om te kunnen reageren.